Witteveen en Bos
Geluidribbels tegen grondgeluid bij Schiphol
(27-12-2011)
Metingen hebben uitgewezen dat de geluidribbels in het landschap rond
de Polderbaan van Schiphol een gunstig effect hebben op het verminderen
van het grondgeluid van deze baan. Witteveen+Bos is sinds 2008
betrokken bij het ontwerp van deze geluidsreducerende kunstmatige
heuvels.
In een multidisciplinair ontwerpteam, bestaande uit H+N+S
Landschapsarchitecten, TNO en Witteveen+Bos, is de afgelopen drie jaar
gewerkt aan de civieltechnische en landschappelijke inpassing van de
geluidribbels nabij de vijfde baan van Schiphol. In verschillende
ontwerpateliers is in eerste instantie gezocht naar een goede
ruimtelijke inpassing. Daarbij is onder meer rekening gehouden met
civieltechnische aspecten zoals waterhuishouding, stabiliteit,
onderhoud en beheer. Het traject heeft geleid tot een ontwerp waarin
geluidreductie, landschapsarchitectuur en ingenieurskunst op een
duurzame wijze zijn geïntegreerd.
Na het ontwerptraject heeft Witteveen+Bos in opdracht van Schiphol het
definitieve ontwerp, de besteksvoorbereiding en aanbesteding verzorgd,
waarvan de eerste fase momenteel in uitvoering is. Ook wordt door
Witteveen+Bos gewerkt aan de civieltechnische uitwerking en
besteksvoorbereiding van de tweede fase: het Landart Park Buitenschot.
Voor dit recreatiegebied worden de geluidribbels op een zodanige wijze
ingepast, dat naast geluidreductie ook de recreatieve functie van het
plangebied optimaal wordt ingevuld.