Witteveen en Bos

Geluidribbels tegen grondgeluid bij Schiphol

(27-12-2011)

Metingen hebben uitgewezen dat de geluidribbels in het landschap rond de Polderbaan van Schiphol een gunstig effect hebben op het verminderen van het grondgeluid van deze baan. Witteveen+Bos is sinds 2008 betrokken bij het ontwerp van deze geluidsreducerende kunstmatige heuvels.

In een multidisciplinair ontwerpteam, bestaande uit H+N+S Landschapsarchitecten, TNO en Witteveen+Bos, is de afgelopen drie jaar gewerkt aan de civieltechnische en landschappelijke inpassing van de geluidribbels nabij de vijfde baan van Schiphol. In verschillende ontwerpateliers is in eerste instantie gezocht naar een goede ruimtelijke inpassing. Daarbij is onder meer rekening gehouden met civieltechnische aspecten zoals waterhuishouding, stabiliteit, onderhoud en beheer. Het traject heeft geleid tot een ontwerp waarin geluidreductie, landschapsarchitectuur en ingenieurskunst op een duurzame wijze zijn geïntegreerd.

Na het ontwerptraject heeft Witteveen+Bos in opdracht van Schiphol het definitieve ontwerp, de besteksvoorbereiding en aanbesteding verzorgd, waarvan de eerste fase momenteel in uitvoering is. Ook wordt door Witteveen+Bos gewerkt aan de civieltechnische uitwerking en besteksvoorbereiding van de tweede fase: het Landart Park Buitenschot. Voor dit recreatiegebied worden de geluidribbels op een zodanige wijze ingepast, dat naast geluidreductie ook de recreatieve functie van het plangebied optimaal wordt ingevuld.