Provincie Noord-Holland

VVD wil proef voor meer veiligheid voor wegwerkers

Haarlem, 27 december 2011

De VVD in Noord-Holland wil in 2012 een proef met nieuwe borden bij wegwerkzaamheden laten uitvoeren om automobilisten langzamer te laten rijden. Door op de signaalborden te benadrukken dat de wegwerker ook vader is, hoopt de VVD dat het rijgedrag van automobilisten positief kan worden beïnvloed.

Regelmatig lezen we in de media dat de veiligheid van wegwerkers tijdens het werken aan onze (snel)wegen in het geding is. Werken aan de weg is één van de gevaarlijkste beroepen die er bestaat. De wegwerker is druk aan de weg aan het werk terwijl het verkeer langs hem blijft razen. Ondanks dat verschillende borden aangeven dat er aan de weg gewerkt wordt en dat de automobilist zijn snelheid moet matigen wordt hier nauwelijks gehoor aan gegeven.

Bij wegwerkzaamheden gebeuren gemiddeld 18 dodelijke ongevallen per jaar*. Vrachtauto's zijn relatief vaak bij ongelukken betrokken en 's nachts vinden meer ongelukken plaats dan overdag. Ook gebeuren er botsingen met pijlwagens en afzettingen. Bij deze ongevallen speelt een te hoge snelheid een grote rol. Wat kunnen we er nu aan doen om de veiligheid van onze wegwerkers te verhogen? In Canada wordt gewerkt met verkeersborden waarbij de wegwerker als het ware gepersonaliseerd wordt. Er worden borden geplaatst met de tekst: "Voorzichtig! Mijn vader werkt hier" of "Langzaam! Mijn vader werkt hier". In Canada blijkt deze persoonlijke boodschap de rijsnelheid bij wegwerkzaamheden te verlagen. De VVD Noord-Holland stelt voor om in 2012 deze of vergelijkbare borden als proef bij wegwerkzaamheden in Noord-Holland te introduceren en de snelheid van weggebruikers te controleren voor en na het plaatsen van deze borden. Hiervoor zullen we begin 2012 een initiatiefvoorstel bij Provinciale Staten indienen. Het voorstel wordt naar alle waarschijnlijkheid op maandag 6 februari 2012 in Provinciale Staten behandeld.

De borden, vrij vertaald naar het Nederlands, zouden er als volgt uit kunnen zien:


* Bron: SWOV-factsheet Verkeersveiligheid bij wegwerkzaamheden, juni 2010


Noot voor redacties