Vragen aan de minister van ELI


Over bericht "Dutch Aero grijpt naast mammoetorder JSF"

Den Haag, 20120216 -- Vragen van het lid Eijsink (PvdA) aan de minister van Economische Zaken over het bericht van 14 februari 2012 in het Eindhovens Dagblad ‘Dutch Aero grijpt naast mammoetorder JSF’

Vragen van het lid Eijsink (PvdA) aan de minister van Economische Zaken over het bericht van 14 februari 2012 in het Eindhovens Dagblad ‘Dutch Aero grijpt naast mammoetorder JSF’.

1. Heeft u kennis genomen van het bericht ‘Dutch Aero grijpt naast mammoetorder JSF’ in het Eindhovens Dagblad van 14 februari 2012?

2. Wat is uw reactie op de omvang van het omzetverlies bij Dutch Aero van bijna € 1 miljard?

3. Wat is uw reactie op de investering die Dutch Aero heeft gedaan van rond de € 7 miljoen voor zijnaandeel voor het JSF-project?

3. In uw antwoorden van 24 januari 2012 op vragen over het stopzetten van de ontwikkeling van detweede testmotor laat u weten dat de raming van de omzetverwachting voor de gehele Nederlandse industrie is bijgesteld tot uiteindelijk de ongeveer $ 750 miljoen; de omzetverwachting voor Dutch Aero was bijna € 1miljoen, hoe verklaart u het verschil?

4. In uw antwoorden van 24 januari 2012 op vragen over het stopzetten van de ontwikkeling van de tweede testmotor laat u weten dat de volgens informatie van de betrokken Nederlandse bedrijven men in de ontwikkelingsfase van de F136 voor ruim € 7 miljoen in materiële en immateriële activa heeftgeïnvesteerd; is Dutch Aero het enige bedrijf geweest dat geïnvesteerd heeft in de ontwikkeling van de tweede motor of zijn er nog meer bedrijven bij betrokken? En zo ja, welke bedrijven zijn dit dan en voor welk bedrag hebben zij geïnvesteerd in de ontwikkeling van de tweede motor?

5. In uw antwoorden van 24 januari 2012 op vragen over het stopzetten van de ontwikkeling van de tweede testmotor zouden er volgens de betrokken bedrijven gevolgen zijn voor ongeveer vijftien werknemers die direct en indirect betrokken waren bij de ontwikkeling van motorcomponenten, bij Dutch Aero zijn reeds elf banen geschrapt, geldt nog altijd het aantal van 15 werknemers volgens de betrokken bedrijven?

6. Zijn er nog altijd concrete opdrachten in beeld volgend uit het contact dat u heeft gehad met vertegenwoordigers van Pratt & Whitney om de mogelijkheden voor de Nederlandse industrie te verkennen en aan te dringen op een verdergaande inschakeling? En zo ja, in hoeverre betreffen deze Dutch Aero? En zo nee, waarom niet?

7. Kunt u een overzicht geven van alle gevolgen voor de omzetverwachting voor de overige in Nederland gevestigde bedrijven en toeleveranciers als gevolg van het stopzetten van de ontwikkeling van de tweede motor? En zo nee, waarom niet?

8. Kunt u in tabelvorm een overzicht geven van de bijgestelde omzetverwachting van de in Nederland gevestigde bedrijven en toeleveranciers als gevolg van de stopzetting van de ontwikkeling van de tweede motor? En zo nee, waarom niet?





PvdA