Drachten Nationals, eendaags maar hevig spektakel

Drachten, 25 juni 2012 - De Drachten Nationals was ongewild precies dat wat de actie bij dragracen inhoudt, kort maar hevig en spectaculair. Net als zoveel andere buitenevenementen had ook de Drachten Nationals afgelopen weekend ernstig te lijden van de slechte weersomstandigheden. Met de aangekondigde 100% kans op regen op zondag, besloot de wedstrijdleiding daarom zowel de kwalificaties als de eliminaties van de eerste wedstrijd voor het Open Nederlands Kampioenschap Drag Racing op zaterdag te laten verrijden. Daarmee konden de deelnemers toch nog kostbare punten scoren voor de titelstrijd en kreeg het publiek een afwisselend programma voorgeschoteld. Een terechte beslissing naar al snel bleek, want op zondag regende het en restte de organisatie niets anders dan de wedstrijd verder te annuleren. Van 20 tot en met 22 juli krijgt de internationale dragrace-elite een nieuwe kans, dan staat op de snelle dragstrip van Drachten de Drachten Internationals op het programma.

Dragracen en regen gaan helaas niet samen. Op het gladde asfalt zijn de vele honderden pk's die dragrace-bolides produceren niet in snelheid om te zetten. Uitgerekend tijdens de Drachten Nationals, de eerste wedstrijd van het Open Nederlands Kampioenschap Drag Racing, kende Nederland één van zijn natste weekenden van dit jaar. Door aanhoudende buien viel vrijdag de eerste kwalificatiedag al in het water. Met de voorspelde langdurige regen op zondag, besloot de organisatie op zaterdag niet alleen de kwalificaties, maar ook de eliminaties te laten verrijden. Daarmee kreeg het publiek op zaterdag van 's morgens negen tot 's avonds tien uur een volgepakt en spectaculair dragrace-programma voorgeschoteld, waarbij spannende en snelle runs elkaar in hoog tempo opvolgden. Door een crash van Frank Eijskoot (Veenendaal), die voor de betrokken rijder goed afliep, moest de wedstrijd enige tijd worden onderbroken, maar anders was de organisatie er zelfs nog in geslaagd het volledige wedstrijdprogramma af te ronden. Bij het verstrijken van de deadline van tien uur in de avond, waren de meeste klassen inmiddels al gevorderd tot de kwart dan wel halve finales.

In Super Pro ET werd de eerste kwalificatiepositie opgeëist door Tom van der Wijden ('s-Gravenzande), nota bene debutant in deze snelste en spectaculairste autoklasse. Met zijn Chevrolet wist Van der Wijden vervolgens tot de kwartfinale door te dringen en had het daarin moeten opnemen tegen de Duitser André Müller. Andere Nederlanders in de kwartfinales waren Johan Oomen ('s-Gravenzande), John Gerritsen (Veldhoven) en Maurice van der Laan (Houten), alle drie nota bene uitkomend met deze winter nieuw aangeschaft materiaal. De strijd in de Super Pro ET klasse bleef helaas in de kwartfinale steken. In de klasse Pro ET wisten onder andere Richard Minderhoud (Maassluis) en de Duitser Michael Maderer tot de kwartfinales door te dringen. Dat dit geen toeval was, bewees het duo in de klasse Super Street Car door ook daar de kwartfinales te bereiken, waarbij het tweetal het zelfs tegen elkaar had moeten opnemen voor een plaats in de halve finales. De klasse

Sportsman ET was een volledig Nederlandse aangelegenheid, waarbij de debuterende Kirsten van Croonenborgh (Capelle a/d IJssel) als enige dame de kwartfinales wist te bereiken. In de klasse Super Gas reed Ed Breedveld (Berkel & Rodenrijs) zijn Chevrolet Nova naar de eerste kwalificatiepositie en wist ook tot de halve finales door te dringen. Daarin had Breedveld het moeten opnemen tegen de in de klasse debuterende Stevan Reffeltrath (Son), waarna vervolgens een Nederlands-Duitse finale zou zijn gevolgd. In de klasse Super Comp was regerend kampioen Gerd Habermann weer goed op dreef, al had de Duitser tot de finale nog een lange en zware weg te gaan. De Junior Dragsters kwamen tot de halve finales waarbij Shari Oomen ('s-Gravenzande) al zeker was van een plaats in de eindstrijd, terwijl Lisa Selles (Lelystad) daarvoor nog het gevecht aan had moeten gaan met de Duitser Anton Schneider.

Bij de diverse motorklassen was de strijd al net zo hevig en bleef men ook steken bij de kwart dan wel halve finales. Funny Bike was met twee Belgen, een Deen en een Duitser in de halve finales een volledig buitenlandse aangelegenheid. Datzelfde was het geval in de klasse Super Street Twin. In de voor de Euro Series meetellende klasse Super Twin Top Gas had Harry van Schie (Pijnacker) het voor een plaats in de finale moeten opnemen tegen de Belg Chris van Nimmen. In de finale wachtte vervolgens een mogelijke confrontatie met de snelle Tsjech Milan Kolacny. In de klasse Super Street Bike was Mike Kraaij (Wormerveer) in de halve finales de enige overgebleven Nederlander. In de klasse Ultimate Street Bike stonden in de halve finales de confrontaties Sigmaro Profas (Amsterdam) tegen Marco Griep (Emmeloord) en de na een jaar afwezigheid teruggekeerde Sabino Werleman (Hellevoetsluis) tegen Fabio Zilli (Wormerveer) op het programma. Een interessante halve finale had die kunnen zijn tussen vader en zoon Vincent en Ferry Driehuijs (Waddinxveen). De winnaar had het in de finale van de klasse Street Bike op moeten nemen tegen de Belg Marc Geens. André van Workum (Leidschendam) was de enige deelnemer in de klasse Street Bike ET en had dus geen concurrentie te duchten. Geheel anders was het bij de Junior Drag Bikes waar Cooper van de Mosselaar (Grave) en Renshello Holsman (Amsterdam), en Luke Harteveld (Den Hoorn) en Gijs van Schie (Pijnacker) tegen elkaar hadden moeten strijden om een plaats in de finale. Zover kwam het door het verstrijken van de geluidsdeadline van 22.00 uur op zaterdagavond dus niet meer, terwijl de regen een voortzetting op zondag onmogelijk maakte.

Van 20 tot en met 22 juli krijgen de internationale dragracers een nieuwe kans. Dan staat op Dragstrip Drachten de Drachten Internationals op het programma. Veel buitenlandse deelnemers hebben al interesse getoond in deze wedstrijd, waardoor de Nederlandse toppers een zware strijd te wachten staat.

Voor de redactie