NTR zendt films uit over toekomst journalistiek


'We steken onze neus in journalistieke laboratoria'
Ik ben fan

De NTR zendt vanaf juli 2013 drie films uit over de toekomst van de journalistiek. In het drieluik, genaamd 'Iedereen journalist', wordt ingegaan op de invloed van het internet, teruglopende inkomsten en nieuwe mogelijkheden voor uitgevers en redacties.

Door: Jolien Scholte

* Tag personen
[USEMAP]

Still uit een van de films: Steenhuis in gesprek met NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch

Voor het voorbereidend onderzoek voor het drieluik stelde het Stimuleringsfonds 35.724 euro beschikbaar. Producent Albert Klein Haneveld en samensteller Henk Steenhuis van het productiebedrijf Hollandse Helden zijn de initiatiefnemers van het project `Iedereen journalist'.

Steenhuis: "We wilden dit maken omdat de problemen in de Westerse journalistiek een oplossing verdienen. Kijk, sommige bedrijfstakken gaan gewoon ten onder, maar de journalistiek staat ergens voor. Het is een bedrijfstak die niet ten onder mag gaan. Daarom is het van belang om te kijken wat er
aan de hand is en wat je er aan kunt doen."

Drie afleveringen over journalistiek

Dat doen Steenhuis en Klein Haneveld in drie afleveringen. In de eerste film laten ze de rampen zien die zich hebben voltrokken bij grote kranten en tijdschriften in Nederland. "De Telegraaf heeft in tien jaar tijd een derde deel van zijn abonnees heeft verloren, wat natuurlijk enorm veel is."

In de tweede aflevering worden de verschillen in normen en waarden tussen internetjournalistiek en traditionele journalistiek geschetst. Onder de oude normen verstaat Steenhuis bijvoorbeeld dubbelchecken en feiten van meningen onderscheiden. "Op internet is dat allemaal anders, en we laten
zien hoe die losse omgangsvormen ook hun intrede doen in de traditionele journalistiek."

De derde film is voor de journalistiek misschien wel het meest interessant. Daar focussen de filmmakers zich op de toekomst van de journalistiek en gaan ze langs bij verschillende nieuwe journalistieke initiatieven. Steenhuis: "We kunnen geen uitspraak doen over wat nu echt de oplossing is,
maar ik denk dat we een goed beeld kunnen geven van wat er allemaal speelt. Misschien dat het nieuwe initiatief van Rob Wijnberg, een internetkrant die echt de diepte in wil, gaat werken, of misschien helemaal niet, maar blijkt de nieuwe app van NRC juist wel een groot succes te worden."

Nieuwe mogelijkheden voor journalistiek

De veerkracht van de journalistieke sector is volgens Steenhuis enorm groot. "Dat heb ik tijdens dit project wel gezien. Een tot twee jaar geleden overheerste de somberheid en veel oudere journalisten zagen geen heil meer in hun vak." Dat gevoel begint volgens hem nu te veranderen. "Er zijn
ontzettend veel verschillende mensen die een oplossing zoeken voor een gezonde journalistiek. Het is een groot laboratorium waarin nieuwe dingen worden uitgevonden."

Het drieluik heeft enerzijds tot doel om de problemen in de journalistiek bij een algemeen publiek bekend te maken en anderzijds de persbedrijfstak inzicht te bieden in de mogelijkheden om nieuwe wegen te bewandelen. "Beroepshalve weten wij natuurlijk hoe de journalistiek ervoor staat", stelt
Steenhuis. "Maar het zal je nog verbazen hoeveel lezers van kranten en tijdschriften geen idee hebben wat de problemen zijn waar kranten en tijdschriften mee kampen. Die mensen moet je wel een beetje bij de hand nemen."

Is het dan ook nog wel interessant voor journalisten, als wij dat allemaal al weten? "Televisie is natuurlijk een massamedium, dus je moet een andere toon aanslaan. Je kunt niet alleen voor journalisten uitzenden. Toch zal het drieluik ook voor journalisten interessant zijn. Met name de derde
film, daar komen we op plaatsen die nog nieuw en soms ook onbekend zijn. We steken echt onze neus in de journalistieke laboratoria."

Nog vier maanden te gaan

Steenhuis en Klein Haneveld zijn al vanaf juli vorig jaar bezig. Het drieluik wordt uitgezonden vanaf 22 juli bij NTR op Nederland 2. Steenhuis: "We zijn al een eind, maar nog lang niet ver genoeg. We schieten veel materiaal, maar er zal ook veel sneuvelen in de montage. We doen wel erg ons
best dat het geen college wordt, het moet ook leuk zijn om naar te kijken. Nog vier maanden te gaan, en die hebben we echt hard nodig. Naar goed journalistiek gebruik werken we als de deadline in zicht komt gewoon dag en nacht door en dan komt alles op het nippertje af."

Bijdragen

[IMG]Bas Bareman