Aangepaste fietspaden voor elektrische fiets?


klok 27 augustus 2013

De verkoop van elektrische fietsen stijgt het sterkst in ons land, in vergelijking met onze buurlanden. Dat meldt Federauto. Op twee jaar tijd steeg de verkoop van elektrische fietsen met 250 procent. Die opmars van de elektrische fiets zou kunnen leiden tot aanpassing van de
fietsinfrastructuur. Dat antwoordde minister Crevits op een parlementaire vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Lies Jans (N-VA).

Afgelopen maand bleek uit de Verkeersveiligheidsbarometer het aantal fietsdoden in 2012 was gestegen. Minister Crevits stelde zich tijdens de bespreking hierover in de commissie Mobiliteit ernstige vragen over de snelheid waarmee sommige elektrische fietsen rijden. Die loopt in sommige
gevallen op tot meer de 50 km/u. Gewenningscursussen voor senioren kunnen alvast helpen om hen veilig door het verkeer te laten bewegen op een elektrische fiets. Verschillende verenigingen hebben ondertussen het initiatief genomen om cursussen voor gebruikers van elektrische fietsen voor te
bereiden. De mogelijke voorstellen worden momenteel de minister beoordeeld.

Onderscheid
"Specifieke cijfers over ongevallen met elektrische fietsen bestaan er niet", zegt Lies Jans. "Meten is weten. Daarom zou het interessant zijn om in de toekomst bij ongevallen een onderscheid te maken tussen 'gewone' fietsen en elektrische fietsen. Zo kunnen we een aangepast beleid voeren."
De minister liet alvast weten dat deze optie onderzocht wordt in het kader van de herziening van het registratieformulier verkeersongevallen.

Vademecum
Bovendien zou het toenemend gebruik van elektrische fietsen onder meer kunnen leiden tot de aanpassing van het Vademecum Fietsvoorzieningen. "Dat Vademecum houdt een aantal richtlijnen in voor het aanleggen van een (goed) fietspad. De opkomst van de snelle elektrische fiets zou volgens de
minister bijvoorbeeld kunnen leiden tot het aanleggen van bredere fietspaden met bredere bochten."
Tenslotte is er nog de flankerende wetgeving ter zake: Een technische homologatie, een verzekering en het dragen van een valhelm zijn verplicht bij elektrische fietsen.

"De elektrische fiets is een goede zaak voor de mobiliteit, maar we moeten ervoor zorgen dat we die opmars kunnen bijbenen op vlak veiligheid", concludeert Lies Jans.

Auteur(s): Lies Jans, Ondervoorzitter fractie Vlaams Parlement, Vertegenwoordiger van de Vlaamse Gemeenschap in de Senaat

Contactinfo: Ferry Comhair, Woordvoerder N-VA-fractie Vlaams Parlement
E-post: ferry.comhair@vlaamsparlement.be

Thema('s): Mobiliteit & verkeersveiligheid