*Dierenactivisten moeten snel terug in hun hok*

Door Henk Veltkamp op 5 nov 2013

VVD-Kamerlid Helma Lodders breekt in het dagblad Trouw een lans voor de agrarische sector. Ze keert zich tegen `fanatieke milieu- en dierenbeschermingsorganisaties die het zwartmaken van de landbouwsector tot hun hoofddoel gemaakt hebben'. VVD-Statenlid Henk Veltkamp is het helemaal met zijn partijgenote eens.

De organisaties brengen volgens Lodders de sector schade toe. Ten onechte, want de land- en tuinbouw in Nederland is de beste in de wereld. `Wij zijn wereldkampioen in hoogproductieve, efficiente en duurzame landbouw. De sector krijgt die eer echter niet. Als het in Nederland over de landbouw of over de boer gaat, dan hebben we het over de plofkip en megastallen. We praten over wat er allemaal niet mag en niet over wat er allemaal kan.'

Lodders is er voor dat misstanden worden aangepakt. `Maar de situatie is nu zo dat op basis van het negatieve, onterechte beeld dat geschetst wordt door dierenactivisten, sterk beperkende regelgeving wordt ontwikkeld.'

De activisten schieten ook nog eens hun doel voorbij: `Er wordt juist meer kip verkocht volgens de supermarktkoepel CBL. Hieruit blijkt dat moddergooien naar veehouders om de publieke opinie te veranderen een bewezen niet-werkende systematiek is gebleken. Laten we ons in het maatschappelijk debat dan ook beperken tot de feiten en ratio de boventoon laten voeren in plaats van emotie.'

Veltkamp schaart zich achter Lodders: `We moeten juist trots zijn op de sector. Na de Verenigde Staten exporteren wij van alle landen in de wereld de meeste agrarische producten. De Nederlandse landbouw en veeteelt zorgt voor tien procent van ons bruto nationaal product en tien procent van onze werkgelegenheid. Juist een punt dat voor ons als VVD van groot belang is. Er zouden juist minder regels moeten komen, zodat ondernemers ruimte krijgen om te ondernemen en banen te scheppen.'

Hij sluit zich ook aan bij de oproep die Lodders aan de sector doet: `Sommige producenten en supermarkten lijken te gaan wijken voor een relatief kleine groep die veel lawaai maakt. Het is tijd dat de sector opstaat en in het verweer komt tegen deze zwartmakers. Start een marketingmachine net zoals Wakker Dier en laat zien hoe mooi ons agrocomplex is. En dezelfde boodschap geldt nog meer voor sommige producenten en supermarkten. Laat je hoofd niet hangen maar wees trots dat je zo'n goed stuk duurzaam vlees of mooie groenten, geproduceerd in eigen land, in je schappen hebt liggen.'