75% Nederlanders kent Bitcoin, 1% heeft Bitcoins


's-HERTOGENBOSCH, 20131216 -- Het laatste kwartaal van 2013 waren Bitcoins regelmatig in het nieuws. Van extreme koersschommelingen tot waarschuwingen van onder andere het AFM en een boycot van de Chinese regering. Online marktonderzoeksbureau Multiscope heeft 1.000 Nederlanders gevraagd naar Bitcoins. Eén op de drie Nederlanders weet wat Bitcoins zijn en nog eens 41% heeft er weleens van gehoord, maar weet niet precies wat het is. En 1% van de Nederlanders heeft zelf Bitcoins.

Bitcoins bekender bij mannen
Zowel vier op de tien mannen als vrouwen heeft weleens van Bitcoins gehoord, maar weet niet wat het zijn. Daarentegen weet 43% van de mannen precies wat het is, tegen slechts een kwart van de vrouwen. 35% van de vrouwen heeft dan ook nog nooit van Bitcoins gehoord, terwijl dit onder mannen slechts 16% is. Met name inwoners van de 3 grote gemeentes weten wat Bitcoins zijn (46%). In Zuid Nederland heeft men het minst vaak van Bitcoins gehoord (35%). Consumenten van 25 tot en met 34 jaar zijn het meest bekend met Bitcoins, 39% weet wat het is. Het minst bekend zijn 18 tot en met 24 en 45 tot en met 54 jarige. Eén op de drie weet binnen deze groepen wat het is.

Bitcoins geen vervanging huidige geldsysteem
Slechts 3% van de Nederlanders verwacht dat Bitcoins het huidige geldsysteem gaat vervangen. Eén op de vijf Nederlanders houdt hier in nog wel een slag om de arm en denkt dat het misschien wel gaat gebeuren. Een kwart is er van overtuigd dat Bitcoins nooit een algemeen betaalmiddel worden.

Mannen ook actiever op social media
Naast het onderzoek onder 1.000 Nederlanders heeft Multiscope 2,5 week social media gemonitord. In deze periode zijn er ruim 10.000 Nederlandstalige berichten over Bitcoins op social media gepost. Per dag worden er ongeveer tussen de 400 en 700 berichten geplaatst. Vooral de nieuwsitems zorgen voor meer berichten. Bijvoorbeeld het nieuws dat China de munt niet accepteert. Meest besproken op social media zijn de sterke koersdalingen en de diverse waarschuwingen die uitgegeven worden. Van de berichten die sentiment bevatten is 56% positief over Bitcoins. Uit het onderzoek onder 1.000 consumenten bleek al dat mannen meer bekend zijn met Bitcoins. Dit komt ook terug in deze social media scan: maar liefst 91% van de berichten, die door personen en niet door bedrijfsaccounts zijn geplaatst, is door mannen geplaatst.

Verantwoording
De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een grootschalige peiling onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij in totaal 1.000 leden het onderzoek volledig hebben ingevuld. Het onderzoek is representatief voor de online populatie. De social data voor deze meting werden met de social media monitoring tool Momentum van Multiscope verzameld tussen 27 november en  13 december 2013 op Twitter en Facebook. In die periode werden ongeveer 10.000 Nederlandstalige berichten verzameld en geanalyseerd die het woord ‘bitcoin’ bevatten.

Over Multiscope
Multiscope is toonaangevend op het gebied van online marktonderzoekpanels. Het bedrijf voert landelijk representatief marktonderzoek uit via haar consumentenpanel (140.000+ leden), B2B panel (70.000+ leden) en een zevental gespecialiseerde doelgroepenpanels. Tevens ondersteunt Multiscope opdrachtgevers met de opbouw, beheer en exploitatie van eigen panels en levert het software voor online markonderzoek. Daarnaast loopt Multiscope voorop op het terrein van social media research. Met Momentum levert Multiscope een tool waarmee data uit social media verzameld, geanalyseerd en gerapporteerd wordt.