Door populariteit aanbiedingenwebsites België is regulering gewenst


ANTWERPEN, Belgie, 20140226 -- Door de explosieve groei in populariteit voor online aanbiedingen, is het aantal aanbiedingswebsites snel toegenomen in België. Helaas is er ook een wildgroei van aanbiedingswebsites van lage kwaliteit ontstaan. De grootste aanbiedingswebsites van België roepen daarom op om een code of conduct ter regulering van de markt in te voeren.

De professionele aanbiedingswebsites Korting.be, Solden.be en Flipit.com pleiten gezamenlijk voor regulering van het kortingscodesegment, omdat er momenteel veel kleine, kwalitatief lage aanbiedingswebsites bestaan. Zij vragen de vier grootste advertentienetwerken, Zanox, Tradetracker, Daisycon en Tradedoubler, waar zowel de grootste websites als de kwalitatief lage aanbiedingswebsites mee samenwerken, een code of conduct voor Belgische aanbiedingswebsites in te voeren.

Verwarde consument

Adverteerders werken nu vaak onbedoeld samen met kwalitatief lage partijen, die consumenten verwarren. Soms wordt er niet duidelijk aangegeven dat een kortingscode niet meer geldig is, of wordt er een kortingscode belooft terwijl er geen beschikbaar is. Ook ontbreken regelmatig contactgegevens en wordt het verschil tussen een kortingscode of aanbieding niet altijd zichtbaar aangegeven. Met dergelijke verwarringen proberen de kwalitatief lage aanbiedingswebsites zo veel mogelijk consumenten naar de adverteerders te sturen voor eigen commercieel gewin. De verwarde consument is daarbij niet gebaat. 

Regulering aanbiedingswebsites

Wanneer er duidelijke regels komen voor aanbiedingswebsites in België, worden andere partijen gedwongen om betere kwaliteit te leveren. Dit zal een goede ontwikkeling zijn voor zowel de adverteerder als de consument en zal leiden tot een verdere professionalisering van de markt. Als de markt voor kortingscodes gereguleerd wordt, kunnen adverteerders er namelijk beter op rekenen dat de promotie ook bij andere websites op een correcte wijze verloopt.

Code of conduct naar Nederlands model

Voor Nederlandse aanbiedingswebsites bestaat er al een code of conduct vanuit advertentienetwerk Zanox. Hierin staan regels waar aanbiedingswebsites zich aan moeten houden wanneer zij willen samenwerken met adverteerders. Een publisher moet bijvoorbeeld ‘de aard van de aanbieding en de aard van de korting duidelijk maken voordat de gebruiker de keuze krijgt om op de actie in te gaan of niet’.