Benchmark publiekszaken: dienstverlening balie 7,8


Gepubliceerd op: 9 december 2014
Aalsmeer heeft in 2014 voor de derde keer deelgenomen aan de Benchmark Publiekszaken. Bij dit onderzoek is de klanttevredenheid in 55 gemeenten onder de loep genomen. Uitgangspunt voor de gemeente is dat de kwaliteit van dienstverlening na de ambtelijke fusie met Amstelveen minimaal op
hetzelfde niveau blijft.

Benchmark publiekszaken: dienstverlening balie 7,8

De Aalsmeerse dienstverlening aan de balie kreeg net als vorig jaar een 7,8. De vriendelijkheid van de medewerkers scoort een 8,6, de wachttijd een 8,1 en de bereidheid om inwoners te helpen een 8,1. De telefonische dienstverlening scoort net als in 2013: een 6,9. Dit zijn positieve
resultaten, maar de benchmark geeft ook aan op welke punten de dienstverlening beter kan.

Dienstverlening aan de balie: 7,8

De dienstverlening aan de balie in Aalsmeer scoort een 7,8. De gemeente scoort goed op de wachttijden: 95% is binnen 15 minuten geholpen (landelijk gemiddelde 90%). Op verzoek van de geinterviewde bewoners komt er de mogelijkheid om op afspraak producten aan te vragen. Klantvriendelijkheid van
de medewerkers krijgt een 8,6 en uiterlijke verzorging een 8,5. Het oordeel over het aandragen van oplossingen of ideeen is gedaald van een 8,1 naar een 7,6. Klanten waarderen de privacy aan de balies met een 8,3, aanzienlijk hoger dan voorheen (7,4).

Telefonische dienstverlening: 6,9

Telefonisch contact wordt gewaardeerd met een 6,9. Sinds de ambtelijke samenwerking komen de Aalsmeerse telefoontjes terecht bij het callcenter in Amstelveen. Amstelveen scoort hier een 7,6 op. We hebben al een verbeterslag gemaakt: de website en kennisbank van Aalsmeer zijn bijgewerkt
waardoor het callcenter meer vragen direct kan afhandelen. We verwachten dat dit percentage verder stijgt, omdat de dienstverlening op het gebied van sociale zaken in 2015 van de G2 naar Aalsmeer komt. Verder zullen we bekijken of er verschillen in procedures tussen beide gemeenten zijn, die
tot verwarring leiden of op een andere manier bijdragen aan verschillen in dienstverlening.

De telefonische bereikbaarheid krijgt een 7,0 en klantvriendelijkheid een 7,5. Van alle telefoontjes wordt 79% binnen 20 seconden opgenomen. Verbeterpunt is het terugbellen door de vakafdelingen waar de organisatie intern extra aandacht aan gaat besteden. Daarnaast zoeken we naar een systeem
om het terugbellen van inwoners en bedrijven automatisch mee te monitoren.

Digitale dienstverlening

Inwoners en bedrijven die een product via de website hebben aangevraagd, waarderen dat met een 6,1. Het aantal formulieren dat online beschikbaar is, is nog beperkt. Hier wordt druk aan gewerkt. Dat er behoefte aan is, blijkt uit het feit dat 95% van de gebruikers aangeeft dat ze in de
toekomst opnieuw online een product willen aanvragen.
Tweet

Delen op:

* facebook
* linkedin
* nujij

* RSS

Nieuws

Dame aan de balie publiekszaken

Benchmark publiekszaken: dienstverlening balie 7,8

9 december 2014
Aalsmeer heeft in 2014 voor de derde keer deelgenomen aan de Benchmark Publiekszaken. Bij dit onderzoek is de klanttevredenheid in 55 gemeenten onder Lees meer

Gegevens brief collectieve zorgverzekering en compensatie eigen risico

9 december 2014
Bijna 4000 inwoners (gemeenten Uithoorn en Aalsmeer) hebben vorige week een brief ontvangen over de Compensatie Eigen Risico en de collectieve ziektek Lees meer

Constructief gesprek met bewoners

9 december 2014
Op woensdag 3 december kwamen alle fractievoorzitters, de burgemeester en extern begeleider Geeske Wildeman bij elkaar voor een gesprek met bewoners e Lees meer
Lees meer