Sneeuwgarantie touroperators weinig waard


Kosteloos annuleren of omboeken in de praktijk bijna onmogelijk

AMSTELVEEN, 20150109 -- Een nieuwe trend onder reisorganisaties om wintersporters tot boeken te verleiden is het aanbieden van sneeuwgarantie. Maar hoe zit het als er een paar dagen voor je vakantie nog geen sneeuw ligt op jouw bestemming en je wilt annuleren? Waarligtdesneeuwwel.nl onderzocht de sneeuwgarantie voorwaarden van de grote Nederlandse reisorganisaties.

Sneeuwgarantie vaak een wassen neus 
Hoe werkt het annuleren of omboeken bij gebrek aan sneeuw en is dat ook echt gratis als je boekt met sneeuwgarantie? De redactie van Waarligtdesneeuwwel.nl, het wintersport inspiratie platform dat consumenten helpt sneeuwzekere skivakanties te vinden op basis van actuele en historische weerdata, nam de sneeuwgarantie voorwaarden van de grote Nederlandse reisorganisaties onder de loep. Een onderzoek met verrassende resultaten. Opvallend is dat meerdere touroperators als sneeuw- of skigarantie voorwaarde stellen dat je 2 a 3 weken voor je vakantie moet besluiten of je gebruik wilt maken van de garantie. In twee tot drie weken tijd kunnen de weercondities immers totaal veranderen! Deze vorm van skigarantie is dan ook nauwelijks relevant.

Skipiste op 25 kilometer van je skidorp
Ook de vraag onder welke weersomstandigheden je mag annuleren of omboeken is niet zo eenduidig te beantwoorden. Bij Pharos Reizen van ANWB kan je gebruik maken van de sneeuwgarantieregeling als er geen pistes open zijn binnen een straal van 25 kilometer van jouw wintersportdorp. Wat is een dergelijke garantie waard, kun je je afvragen? Een skivakantie waarbij je eerst elke keer een half uur moet rijden om vervolgens eindeloos in de file voor de skilift te staan is niet wat de meesten van ons zich voorstellen bij een geslaagde vakantie. 

Andere touroperators zoals Sunweb, de Jong Intra Vakanties en Vrij Uit gebruiken niet de skipistes maar het aantal skiliften dat open is als criterium. In het geval van Sunweb kan je bijvoorbeeld alleen omboeken als slechts een derde of minder van de skiliften open is gedurende tenminste twee opeenvolgende dagen in de periode van 5 tot 3 dagen voor je vertrek. Het moge duidelijk zijn dat dit voor een consument moeilijk te achterhalen is. 

Maar er zijn meer voorwaarden die omboeken of annuleren erg lastig kunnen maken. Sommige reisorganisaties bieden de garantie slechts voor een beperkt aantal landen aan en de meeste sluiten wintersportvakanties met het vliegtuig uit. In veel gevallen blijkt de garantie ook niet van toepassing als je een reis boekt naar een skigebied zonder bergtoppen van 2000 meter of meer. Hierdoor is niet alleen het grootste deel van Duitsland uitgesloten, ook een populair skigebied als Wilder Kaiser - Brixental, de Kitzbüheler Alpen en de Mont Jura vallen bijvoorbeeld niet onder de garantie.

Consumenten die een skivakantie willen boeken voor de tweede helft van maart of april moeten extra opletten. Soms staat er namelijk in de voorwaarden dat je garantie alleen van toepassing is als je boekt voor de officiële openingsdata van het skigebied. Uitvinden wat de officiële openingsdata zijn is niet eenvoudig. Hiervoor moet de consument zelf onderzoek doen. De meeste wat minder ervaren wintersporters zijn zich waarschijnlijk niet eens bewust dat reisorganisaties ook skivakanties voor buiten die data verkopen. 

Resumerend: wie echt zeker wil weten dat er een flink pak sneeuw ligt op zijn of haar vakantiebestemming, doet er beter aan om bij de boeking meteen te kiezen voor een echt sneeuwzeker gebied.

Kijk op www.waarligtdesneeuwwel.nl voor meer informatie en een overzicht met de belangrijkste sneeuwgarantie voorwaarden per reisorganisatie.