MobyPark winnaar van de eerste Automotive Innovation Award

Het parkeerplaats-deelsysteem MobyPark is de winnaar van de Automotive Innovation Award 2015. Volgens de vakjury is MobyPark een echte voortrekker binnen de Nederlandse mobiliteitssector omdat het concept past bij de toekomst van mobiliteit, direct toepasbaar is en daarmee grote impact heeft op de sector. MobyPark heeft hiermee de eerste editie van de tweejaarlijkse innovatieprijs gewonnen.

MobyPark is een online systeem dat het mogelijk maakt tijdelijk ongebruikte parkeerplaatsen te verhuren. Het systeem brengt de deeleconomie naar de parkeerplaatsen en betrekt daarin zowel bedrijven als particulieren op een manier die voor Nederland uniek is. De applicatie biedt een oplossing voor parkeerschaarste, een steeds groter probleem in de stedelijke omgeving. Het biedt consumenten een gebruiksvriendeljike en tijdsbesparende oplossing en verhuurders de mogelijkheid hun waardevolle parkeerplekken optimaal te exploiteren.

Volgens juryvoorzitter Leo Kusters (Managing Director Transport en Mobility TNO Nederland), blaast MobyPark `leven in dood kapitaal' en biedt de innovatie `gemak en handelingsperspectief aan de consument in een businessmodel dat specifiek is toegesneden op de Nederlands markt'. Het concept is inmiddels al geimplementeerd in de Nederlandse markt.

De eerste editie van de Automotive Innovation Award (AIA) is direct positief ontvangen door de sector. In november startte het inschrijvingsproces. Maar liefst 46 bedrijven meldden hun concept aan voor de nieuwe innovatieprijs. De inzendingen werden allen beoordeeld op de innovatie (hoe vernieuwend is het idee), op impact (op de mobiliteit, de sector en/of de klant) en implementatie (haalbaarheid, toepasbaarheid, rendement). Aan de hand van publieksstemmen en de stem van de vakjury mochten 8 concepten hun concept presenteren tegenover de jury waarna drie finalisten (E-One, MobyPark en Stanyl Diablo) werden geselecteerd.

Met de tweejaarlijkse uitreiking van de AIA willen de vijf initiatiefnemers (RAI Vereniging, Bovag, LeasePlan Nederland, AutomotiveNL en Roland Berger Strategy Consultants) bijdragen aan een snellere en betere verspreiding van belangrijke innovaties binnen de sector, maar bovenal de in Nederland ontwikkelde en geimplementeerde innovaties bredere bekendheid geven.

De AIA wordt elke twee jaar toegekend. Dit om partijen voldoende tijd te geven om innovaties te ontwikkelen en marktrijp te maken.