Muziek als omzetmaker


05-02-2015

MuziekWerktEen wijnwinkel die z'n omzet ziet verveelvoudigen dankzij het draaien van klassieke achtergrondmuziek, draaiorgels op straat die klanten juist weghouden uit een winkel: voorbeelden van de invloed die muziek op ons koopgedrag kan hebben. Veel grote winkelketens en supermarkten zijn
zich daar al jaren van bewust, maar volgens het online kennisplatform Muziek Werkt valt er voor veel kleinere winkels en cafes op dit gebied - letterlijk - nog veel winst te halen. 'Muziek zou een vast onderdeel moeten zijn van de uitstraling van een bedrijf.'

De website Muziek Werkt heeft in het tweede jaar van z'n bestaan het aantal bezoekers flink zien stijgen, constateert Frank Janssen, woordvoerder van Buma/Stemra. Rechtenorganisaties Buma/Stemra en Sena zijn initiatiefnemer van Muziek Werkt. Janssen: 'We zien dat ondernemers zich steeds meer
bewust worden van de invloed van muziek op hun publiek. Muziek kan in een winkel de omzet stimuleren, in een cafe zorgen dat mensen langer blijven en in een wachtruimte voor een ontspannen gevoel zorgen. Maar we constateren ook dat ondernemers vaak ondersteuning kunnen gebruiken om hun wensen
in een effectieve muziekkeuze te vertalen'.

Handige checklist
Het gratis toegankelijke platform Muziek Werkt streeft ernaar dat iedere ondernemer gaat nadenken over z'n eigen `sound-identiteit'. Melanie van de Kuinder, woordvoerster Sena: 'Wij helpen ze bij hun vraag: wat wil ik met de muziek in mijn onderneming bereiken? Muziek zou een vast onderdeel
moeten zijn van de uitstraling van een bedrijf. Daarom vind je op de website veel gerichte informatie en een checklist. Daarmee kunnen ondernemers bepalen welke muzikale stappen genomen moeten worden om meer rendement uit de bezoekende consumenten te halen'.

Muziekadvies op maat winnen
Op Muziek Werkt staan ook de resultaten van vijf grote nationale en internationale onderzoeken op het gebied consument en muziek. Zo is onder andere te vinden dat 63% van de bezoekers van een horecagelegenheid best bereid is om wat meer te betalen voor een consumptie als daar leuke muziek
wordt gedraaid. Van de Kuinder: 'Ons doel met dit platform is om onze kennis met zoveel mogelijk ondernemers te delen. Om dat te stimuleren geven we dit voorjaar een `muziekadvies op maat' weg. Ondernemers die zich aanmelden, maken kans op professionele begeleiding bij het bepalen van een
unieke muziek-identiteit, tot het aanleveren van een playlist aan toe. De winnaar krijgt zelfs een geluidsinstallatie die precies is afgestemd op de akoestiek van hun zaak'.