Burundi | De impact van het gemeenschappelijk fonds voor onderwijs


Datum: 17 februari 2015

Burundi

Sinds 2011 hebben Belgie, Frankrijk, Unicef en Noorwegen de handen in elkaar geslagen om de onderwijssector in Burundi te ondersteunen. Daartoe hebben ze een gemeenschappelijk fonds opgericht.

Doel is het strategisch plan van de onderwijssector te ondersteunen, vooral wat betreft de nodige investeringen. 82% van het onderwijsbudget gaat immers naar het uitbetalen van lonen. Het fonds is een ruggensteun voor het Burundese ministerie van Onderwijs, dat op die manier de kans krijgt om
zijn beleid uit te voeren. De ervaring van het gemeenschappelijk fonds kan om drie redenen een voorbeeld zijn voor de toekomst.

Allereerst is het fonds heel flexibel opgericht. Daardoor kunnen de principes van de Verklaring van Parijs worden toegepast in een fragiele staat die zijn institutionele capaciteiten ondermijnd zag door jarenlange conflicten. Het is net die flexibiliteit die een optimaal evenwicht garandeert
tussen enerzijds de doelstellingen voor ontwikkeling en institutionele versterking en anderzijds de risico's op slechte resultaten, zowel inzake onderwijs als wat het kostenplaatje betreft.

Ten tweede zorgt het feit dat het fonds beheerd wordt binnen het ministerie van Onderwijs ervoor dat de verandering geinternaliseerd wordt. Toen het fonds werd opgenomen in het ministerie, werden tegelijk structurerende elementen opgezet, zoals een kader voor de sectordialoog, een inclusief en
specifiek planningsproces voor een diepgaande technische dialoog en een efficient systeem voor het beheer van de overheidsfinancien. Het Internationaal Monetair Fonds baseert zich op dat model voor zijn strategie ter ondersteuning van de deconcentratie van het beheer van de overheidsfinancien
naar de sectorministeries in Burundi.

En, last but not least, zijn er concrete ontwikkelingsresultaten zichtbaar in het Burundese onderwijssysteem. Dankzij de financiele steun van het gemeenschappelijk fonds en de technische steun van de donoren kan het ministerie van Onderwijs zijn hervorming van het lager onderwijs nu beter
uitvoeren. Het bouwt nieuwe klaslokalen, herschrijft de leerplannen, drukt schoolboeken en leidt nieuwe leerkrachten op.

In 2012 is het Global Partnership for Education (GPE) ingegaan op de vraag van Burundi en heeft het 40 miljoen euro in het gemeenschappelijk fonds gestort. Het fonds wordt beschouwd als een innovatief en degelijk financieringsmechanisme voor de sector, dat de sectordialoog integreert en
versterkt.

Belgie is met de technische steun van BTC de 'toezichthoudende instantie' van de fondsen van het GPE in Burundi geworden. Zo cooerdineert Belgie de donoren voor het beheer van het gemeenschappelijk fonds, terwijl Unicef de cooerdinatie verzorgt als leidende donor voor de onderwijssector. Het
is een unieke en boeiende ervaring die de toekomst van het onderwijs in Burundi, van het ministerie en van de donoren - waaronder dus Belgie en BTC - zal veranderen.

Bron: BTC
(c) foto: BTC / Rosalie Colfs