Stedendriehoek zet nieuw regionaal vervoerssyteem op


Gepubliceerd: 17 februari 2015 om 15:00

Laatst gewijzigd: 17 februari 2015 om 14:48

Stedendriehoek zet nieuw regionaal vervoerssysteem op
Combinatie regulier OV en collectief vervoer

De zeven Stedendriehoek gemeenten aangevuld met Hattem en Heerde willen samen een regionaal vervoersysteem opzetten. Dit vervoerssysteem zal onderdelen van het openbaar vervoer en het collectieve vervoer, zoals de Regiotaxi en het leerlingenvervoer, gaan combineren. Hierbij geven de gemeenten
de garantie dat "iedereen zo zelfstandig mogelijk tegen een redelijk tarief gebruik kan maken van een vorm van (openbaar) vervoer".

Gemeentelijke samenwerking op het gebied van vervoer biedt kansen. De vervoersstromen overschrijden de gemeentegrenzen en kunnen het beste gezamenlijk opgepakt worden.
De samenwerkende gemeenten breiden hun bestaande vervoerstaken verder uit omdat de Gelderse gemeenten vanaf 2017 verantwoordelijk zullen worden voor het collectief vraagafhankelijk vervoer (Regiotaxi). De Regiotaxi, zoals deze nu nog rijdt, zal dan komen te vervallen en plaats maken voor het
nieuwe systeem. Het nieuwe regionale vervoerssysteem, dat de gemeenten willen opzetten, maakt het mogelijk efficienter te plannen en in te spelen op bezuinigingen die het Rijk oplegt. De provincie Overijssel zal ook bezuinigen op de Regiotaxi maar zal deze taak niet overdragen. Deventer zal
wel haar vervoerstaken op het gebied van Wmo-, leerlingen- en jeugdwetvervoer in het regionale systeem onderbrengen.

Het nieuwe systeem

Het nieuwe regionale vervoerssysteem combineert het kleinschalig reguliere openbaar vervoer (OV) met het leerlingenvervoer, vervoer van mensen naar dagbesteding (vanuit de Wmo en Jeugdwet) en sociaal-recreatief vervoer ook wel bekend als de Regiotaxi.

Regiecentrale

De regio wil de vervoersstromen efficienter organiseren door een regionale regiecentrale de opdracht te geven om ritten te plannen en voertuigen zo slim mogelijke routes te laten rijden door de regio. Bijvoorbeeld eerst leerlingen vervoeren naar Zwolle, daarna mensen die dagbesteding nodig
hebben vervoeren van Epe naar Apeldoorn. Nu kopen gemeenten nog vaak het vervoer per gemeente en per regeling in. Of de vervoerder slimme routes kan rijden is dan afhankelijk van de contracten die hij in een gebied heeft. Een regiecentrale maakt het mogelijk om niet een maar meerdere
vervoerders te contracteren, Op deze manier heeft ook het MKB kansen en is de regio niet afhankelijk van een grote vervoerder.

Maatwerkvervoer

De regio wil het maatwerkvervoer voor mensen met een beperking en het leerlingenvervoer in samenhang met het kleinschalig OV ontwikkelen. Hierdoor kunnen meer mensen die nu reizen met het maatwerkvervoer het reguliere OV gebruiken. Het reguliere OV heeft momenteel te maken met niet efficiente
en vrijwel lege lijndiensten. Dit maakt ook een meer flexibele en innovatieve invulling gewenst. Daarom zoek te de regio de meerwaarde in het ontwikkelen van het maatwerkvervoer en het (aanvullend) OV in samenhang met elkaar.

De gemeenten blijven zelf verantwoordelijk voor het toekennen van vervoer aan inwoners vanuit de Wmo en Jeugdwet.

Planning

De regio wil per augustus 2016 een regionaal solide en klantvriendelijk vervoerssysteem gerealiseerd hebben. De provincie Gelderland zal met ingang van 1 januari 2017 haar bevoegdheden en de middelen die zij inzet in de regiotaxi voor het OV deel aan de regio overdragen. Deze overeenkomst
wordt voor 1 april door de burgemeester van de gemeente Voorst namens de zeven andere Gelderse gemeenten getekend.

Komend jaar zal het vervoer worden aanbesteed en de regiecentrale en een beheerorganisatie worden ingericht.