Sociale intelligentie bepalend voor verkoopsucces

Iedereen kan leren verkopen. Het is een kwestie van ontwikkelen van je sociale intelligentie. Mensen, oftewel Homo sapiens, zijn een diersoort net als alle andere, maar wel een sociale. Ze hebben bepaalde biologische basisbehoeften en het behoren tot een of meer groepen is een van de voornaamste daarvan. Mensen functioneren dus ook het best in teams of organisaties, niet in hun eentje. Voor dat doel is sociale intelligentie nodig. Iedereen heeft het, maar sociale intelligentie van een hoog niveau komt niet vanzelf. Dat vereist training, voortdurend onderhoud en verbetering. En dat vergt wilskracht. Dat concluderen bijzonder hoogleraar Willem Verbeke en Maarten Colijn in het nieuwe boek "Ik begrijp waarom ik verkoop, dus verkoop ik beter".

In het boek laten de auteurs zien wat de basisbehoeften en de verschillende dimensies van sociale intelligentie zijn. De focus ligt daarbij op groepsgedrag: hoe verkopers klanten kunnen begrijpen, hoe verkoper en klant synchroniseren tijdens gesprekken, wat de rol is van hechtingsstijlen bij het ervaren van verkoopangst, hoe succesvolle verkopers discipline ontwikkelen en hoe verkopers netwerken vormen in organisaties. Sociale intelligentie stelt verkopers in staat de beweegredenen van hun klanten te doorgronden en er effectief op in te spelen. Maar eerst moeten ze als verkoper ook weten waarom ze verkopen.

"Ik weet waarom ik verkoop, dus verkoop ik beter" is een boek met een unieke combinatie van theorie, wetenschap en praktijk speciaal voor de verkoper en accountmanager. Het bevat lessen die aan elke universiteit, hogeschool en onderneming onderwezen zouden moeten worden. Het boek is gebaseerd op jarenlang genetisch, endocrinologisch en hersenonderzoek met behulp van fMRI-techniek en eeg's. Op basis van deze theoretische inzichten en wetenschappelijke bevindingen zijn al meer dan 5.000 salesprofessionals uit meer dan 400 organisaties getraind. Voorts zijn de bevindingen reeds gepubliceerd in bekende wetenschappelijke tijdschriften.