Bodemonderzoek langs het spoor


18/02

Bodemonderzoek langs het spoor

In de week van 23 tot en met 27 februari vindt langs het spoor in Naarden en Bussum een bodemonderzoek plaats om vast te stellen of er mogelijk asbest aanwezig is.De stichting Bodemonderzoek NS doet in heel Nederland op basis van steekproeven onderzoek naar bodemverontreiniging op terreinen
van NS en ProRail.

In opdracht van de stichting Bodemonderzoek NS zal Mos Milieu BV langs het spoor en het station in Naarden en Bussum een aantal sleuven graven en boringen zetten om grondmonsters te nemen. Het onderzoek loopt vanaf de Generaal de la Reijlaan in Bussum tot voorbij de Cort van de Lindenlaan te
Naarden.

Munitie
Niet uit te sluiten is dat er zich in de bodem nog munitie of restanten daarvan uit de Tweede Wereldoorlog bevinden. In die oorlog is namelijk in Naarden op het spoor een munitietrein tot ontploffing gebracht. Direct daarna, maar ook later bij infrastructurele werken en de aanleg van nieuwe
woonwijken, is veel munitie geruimd. De kans is dus niet groot dat er nog restanten van munitie zullen worden aangetroffen, maar daarover bestaat geen zekerheid. Daarom worden de werkzaamheden begeleid door een daarvoor gecertificeerd bedrijf. Op die manier kan worden gegarandeerd dat de
werkzaamheden op een veilige manier worden uitgevoerd.

Veilige werkwijze
Om gevaar voor de betrokken werknemers en omwonenden uit te sluiten, wordt eerst door het gecertificeerde bedrijf Armaex BV een detectie uitgevoerd. Pas na het vrijgeven van de locatie mogen graaf- of boorwerkzaamheden worden uitgevoerd of vervolgd. Aangetroffen (restanten van) munitie wordt
op veilige wijze geidenti. ceerd, opgeslagen en ter vernietiging door de Explosieven Opruimingsdienst van Defensie afgevoerd.

Bewoners en gebruikers van panden binnen een afstand van 50 meter van het werkgebied zijn of worden schriftelijk door de stichting Bodemonderzoek NS geinformeerd.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------