Huishoudelijke hulp meer op maat


In de stad krijgen 223 clienten in de toekomst een lichtere vorm van huishoudelijke hulp. Dat is het resultaat van gesprekken die de gemeente in de laatste drie maanden van 2014 voerde met 1.650 clienten van `zware' huishoudelijke hulp.

`Zware' huishoudelijke hulp wil zeggen dat de huishoudelijke hulp ook een oogje in het zeil houdt en tijdig problemen signaleert. In 223 situaties gaat iemand anders uit de naast omgeving dit voortaan doen, bijvoorbeeld een familielid of een andere hulpverlener. Hiervoor geldt een
overgangsperiode van een half jaar zodat iedereen zich kan voorbereiden.

Uren
Uit de gesprekken blijkt ook dat mensen vaak met minder uren huishoudelijke hulp toe kunnen. In 118 gevallen breidt de gemeente het aantal uren echter juist uit. Daarnaast zijn clienten ook diverse keren doorverwezen naar andere soorten hulp zoals de Steun- en Informatiepunten, Humanitas en de
wijkverpleegkundige.

Juiste hulp
B&W vinden dat de aanpak zorgvuldig is verlopen. Dat merken ze ook aan het feit dat het aantal bezwaarschriften tot enkele tientallen beperkt bleef. B&W constateren verder dat het percentage clienten dat `zware' huishoudelijke hulp (HH2) krijgt in Groningen hoger is dan in andere gemeenten.
Toch kan de gemeente door de afname van het aantal HH2-clienten en het feit dat een aantal clienten met minder hulp toe kan, de forse korting van het Rijk op het budget voor huishoudelijke hulp opvangen. Waar het de stad echter vooral om gaat is dat iedereen de juiste hulp krijgt. Maatwerk
dus.

Gepubliceerd op: 19-02-2015 13.40 uur; Laatst gewijzigd op : 19-02-2015 13.49 uur