Autonomous drive - commuting


19-2-2015
Autonomous drive - commuting

Self-driving cars are convenient and can allow drivers to use their travel time for other activities during pure transportation. This technology can also improve safety significantly and reduce fuel consumption and congestion. Early prototype cars are now tested on the DriveMe route in and
around Gothenburg.

Uniek systeem integreert zelfrijdende auto in het dagelijkse verkeer

Volvo maakt autonoom rijden bereikbaar



Volvo Cars presenteert een unieke, complete systeemoplossing waarmee het mogelijk is om autonoom rijdende auto's te integreren in het echte verkeer - dus niet met testrijders aan het stuur.



`We gaan een nieuwe fase in met de autonome auto', zegt Peter Mertens, Senior Vice President Research and Development van Volvo Car Group. `Voor het eerst vindt een pilot plaats op de openbare weg - zonder dat er testrijders in de auto's zitten.'

Het Drive Me-project gaat zijn tweede jaar in. Volvo wil al voor 2017 honderd zelfrijdende auto's ter beschikking stellen aan klanten, voor gebruik op geselecteerde wegen rond Goeteborg. Essentieel is een complex netwerk van sensors, cloud-based navigatiesystemen en intelligente remsystemen
en besturingstechniek.



`Autonoom rijden verandert fundamenteel de manier waarop we over autorijden denken. In de toekomst kun je kiezen tussen autonoom en actief zelf rijden', aldus Mertens. `Dat verandert het dagelijkse woon-werkverkeer van verloren tijd in "quality time" en biedt nieuwe mogelijkheden voor werk en
vrije tijd.'



Betrouwbaar en robuust



Het Autopilot- systeem van Volvo is betrouwbaar genoeg om elk aspect van de bediening van de auto in de autonome modus over te nemen. De belangrijkste vereiste daarbij is een robuust systeem dat blijft functioneren in alle denkbare verkeerssituaties en bij eventuele technische storingen. Je
kunt van de bestuurder immers niet verwachten dat hij plotseling ingrijpt in een kritieke situatie.

`Het is niet goed genoeg als dit complexe systeem 99 procent betrouwbaar is. Je moet veel dichter bij de 100 procent zitten voordat je autonome auto's kunt loslaten in het gewone verkeer', zegt Erik Coelingh, Technisch Specialist bij Volvo Cars. `Wij hanteren dezelfde aanpak als de
luchtvaartindustrie. Onze zogenoemde fail-operationele architectuur omvat back-upsystemen die ervoor zorgen dat het Autopilot-systeem veilig blijft functioneren, ook als een element van het systeem uitvalt.'



Complexe scenario's



In de praktijk kan het systeem zelfs de ingewikkeldste verkeerssituaties aan, van eenvoudig woon-werkverkeer tot grote drukte en noodsituaties. `Net als goede bestuurders doen, benadert het systeem potentieel kritieke situaties met terughoudendheid. Maar in een echte noodsituatie reageert de
auto sneller dan de meeste mensen', vertelt Coelingh.

Wanneer autonoom rijden niet mogelijk is - vanwege uitzonderlijke weersomstandigheden of een technische storing - of aan het einde van de rit, vraagt het systeem de bestuurder om de bediening van de auto weer over te nemen. Als die om welke reden dan ook niet in staat is de bediening over te
nemen, brengt het systeem de auto op een veilige plaats tot stilstand.



`Het is relatief eenvoudig om een concept van een autonome auto te ontwikkelen en te demonstreren. Maar als je echt indruk wilt maken, moet je een compleet systeem ontwikkelen dat veilig, robuust en betaalbaar is', besluit Erik Coelingh.





-----------------



Volvo Car Group in 2013/14

For the 2013 financial year, Volvo Car Group recorded an operating profit of 1,919 MSEK (66 MSEK in 2012). Revenue over the period amounted to 122,245 MSEK (124,547 MSEK), while net income amounted to 960 MSEK (-542 MSEK). Global retail sales for the year amounted to 427,840 (421,951) cars, an
increase of 1.4 per cent compared to 2012. The operating profit was the result of cost control and strong sales and was further tangible proof of Volvo Car Group's progress in implementing its transformation plan. For the full year 2014, global sales reached 465,866 cars, an increase of 8.9
per cent versus 2013. Full year financials for 2014 will be announced during the first quarter of 2015.



About Volvo Car Group

Volvo has been in operation since 1927. Today, Volvo Cars is one of the most well-known and respected car brands in the world with sales of 465,866 in 2014 in about 100 countries. Volvo Cars has been under the ownership of the Zhejiang Geely Holding (Geely Holding) of China since 2010. It
formed part of the Swedish Volvo Group until 1999, when the company was bought by Ford Motor Company of the US. In 2010, Volvo Cars was acquired by Geely Holding.



As of December 2014, Volvo Cars had over 25,000 employees worldwide. Volvo Cars head office, product development, marketing and administration functions are mainly located in Gothenburg, Sweden. Volvo Cars head office for China is located in Shanghai. The company's main car production plants
are located in Gothenburg (Sweden), Ghent (Belgium) and Chengdu (China), while engines are manufactured in Skoevde (Sweden) and Zhangjiakou (China) and body components in Olofstroem (Sweden).

Volvo Cars presenteert een unieke, complete systeemoplossing waarmee het mogelijk is om autonoom rijdende auto's te integreren in het echte verkeer - dus niet met testrijders aan het stuur.
Terug