Nieuwe gemeentelijke visie op dienstverlening


20 februari 2015

Nieuwe gemeentelijke visie op dienstverlening

Het college van B en W stelt de gemeenteraad voor om de nieuwe gemeentelijke visie op dienstverlening vast te stellen. De visie met de titel `Dienstverlening 2020' gaat over het werk van de gemeente Almere in de volle breedte. Kern is dat de gemeente als meest nabije overheid kiest voor
wijkgericht werken. Ze wil samenwerken met inwoners en instanties en waar het kan maatwerk leveren. De standaarddienstverlening wil ze zo veel mogelijk digitaliseren en 24 uur per dag, zeven dagen in de week toegankelijk maken.

De visie Dienstverlening 2020 gaat over het werk van alle gemeenteambtenaren. Van sporthal tot paspoort, van jeugdzorg tot groot onderhoud, van beleidsmedewerker tot vuilnisman. Het gaat over wat er in het stadhuis aan de balies gebeurt en over de dienstverlening in de wijken. Wethouder
Froukje de Jonge: "In de wijk, daar moeten we zijn. Daar trekt de gemeente samen op met inwoners en instanties en zoeken we naar oplossingen op maat. Er zijn natuurlijk regels en kaders, maar daarbinnen is er ruimte zijn om te doen wat nodig en passend is." Op deze manier wil de gemeente
maximaal ruimte laten aan het eigen initiatief en aan de 'kracht van de stad', zoals ook in het coalitieakkoord is afgesproken.

Tegelijkertijd organiseert de gemeente haar standaarddienstverlening zo efficient mogelijk. In de visie Dienstverlening 2020 is de ambitie verwoord om te komen tot een Intelligente Portal, waar de Almeerders zo veel mogelijk zaken met de overheid 24 uur per dag, zeven dagen in de week
digitaal kunnen regelen. "Bewoners van Almere zijn gewend om zaken via internet en smartphone te regelen", aldus Froukje de Jonge. "De komende jaren wil de gemeente op dat terrein een inhaalslag maken."