Politie gaat abonnementsfraude onder jeugd te lijf


20 februari 2015

De politie in de IJsselstreek (naast de gemeente Brummen ook de gemeenten Zutphen, Lochem en Voorst) start vandaag een preventieproject om abonnementfraude onder jongeren te voorkomen. Bij scholen, jongerencentra en bibliotheken gaan wijk- en jeugdagenten flyers uitdelen om het onderwerp
bespreekbaar te maken. De politie wil ook bereiken, dat dit onderwerp thuis wordt besproken.

Het project in dit deel van het district Noord- en Oost-Gelderland is een vervolg op de eerste presentatie in december 2014 in Apeldoorn door jeugdagente Mandy Starke. Zij ontdekte tijdens een rechercheonderzoek, dat er jongeren waren die vaak onder dwang telefoonabonnementen moesten
afsluiten. Ook dit wordt in de IJsselstreek gesignaleerd.

Geen mobieltje wel duur abonnement

De slachtoffers worden op straat benaderd en met geweld van hun mobieltje of ID-kaart bestolen. Om hun spullen terug te krijgen moeten zij met de verdachte mee naar een of meerdere telefoonwinkels om hier een of soms meer telefoonabonnementen af te sluiten. Vervolgens moet het slachtoffer het
nieuw verkregen mobieltje afgeven en blijft met een duur abonnement zitten. Opvallend is, dat de slachtoffers over het algemeen makkelijk beinvloedbare jongeren zijn, die soms al bij hun school worden `opgepikt'.

Preventieproject

In het land hebben meer van dergelijke praktijken gespeeld. Om dit een halt toe te roepen ontwierp de Apeldoornse een flyer en een poster allereerst voor de Apeldoornse jongeren. Samen met andere jeugd- en wijkagenten wordt dit project nu ook in de IJsselstreek uitgerold. De politiemensen gaan
in de komende periode langs scholen, jongeren- en wijkcentra en bibliotheken om de poster op te hangen en flyers neer te leggen. Er is een PowerPoint presentatie gemaakt die zij op middelbare scholen willen presenteren. Ook wordt de plaatselijke horeca waar veel jongeren komen benaderd om
posters op te hangen en het onderwerp bespreekbaar te maken.

Ook thuis bespreken

De politie wil niet alleen dat scholen dit onderwerp bespreekbaar maken, maar ook dat ouders er thuis over praten. Belangrijkste advies is, dat men zo snel mogelijk na het afsluiten van het abonnement de provider op de hoogte brengt en het telefoonnummer laat blokkeren. Dit om verdere kosten
te voorkomen. Doe altijd aangifte bij de politie.

Rol telefoonwinkels

De politie doet ook een beroep op telefoonwinkels en telefoonopkopers om alert te zijn op deze vorm van abonnementsfraude en de groepsdruk onder jongeren op deze leeftijd niet te onderschatten. Een timide tiener en een andere tiener die eigenlijk het woord voert, moet een signaal voor de
verkoper zijn dat er iets niet klopt. Hij moet dan geen abonnement afsluiten, maar de politie bellen.