CDA stelt Kamervragen over weggooide flitsboetes justitie

20/02/2015 CDA stelt Kamervragen over weggooide flitsboetes justitie

Het CDA wil weten hoeveel flitsboetes justitie weggooit omdat het om buitenlandse kentekens gaat. CDA-Kamerleden Omtzigt en Van Helvert willen onder meer weten hoeveel Poolse en Franse kentekens geflitst zijn de afgelopen jaren. Uit een politiesteekproef in 2010 blijkt dat alleen al Poolse kentekens goed zijn voor 3 procent van de geflitste overtredingen.

Van Helvert: " RTL Nieuws vraagt al sinds 2013 naar de aantallen digitale foto's die in de prullenbak verdwijnen. Minister Opstelten weigert echter, zelfs na een verzoek van de rechter, om deze informatie te verschaffen. Als die informatie er is, dan moet die gewoon geleverd worden. Doe je dat als minister niet, dan wek je de argwaan, dat er iets niet in orde is."

Vragen van de leden Van Helvert en Omtzigt (beide CDA) aan de minister van I&M en de minister van V&J over de gevolgen van in Nederland begane verkeersovertredingen van auto's met een buitenlands kenteken

1. Kunt u een overzicht geven van de landen die de Cross Border Enforcement (ECB) richtlijn hebben ondertekend in 2013, gekoppeld aan de informatie of het betreffende land de richtlijn al geimplementeerd heeft en of ( en zo ja, sinds wanneer) dit land zijn nationale kentekenregister heeft opgesteld voor de Nederlandse diensten die betrokken zijn bij data-uitwisseling van kentekengegevens?

2. Op welke wijze vindt uitwisseling van data plaats alsmede inning van boetes met landen die deze richtlijn niet hebben ondertekend (Groot-Brittannie, Ierland en Denemarken)?

3. Klopt het dat in 2012 op voertuigen met Belgische kentekens 224.998 verkeersovertredingen geconstateerd op grond van de Wet Mulder en 283.262 op voertuigen met Duitse kentekens? Kunt u aangeven van hoeveel van die 224.998 en 283.262 overtredingen bezorgd zijn bij de eigenaar van het voertuig en hoeveel van die boetes ook daadwerkelijk betaald zijn? 1)

4. Kunt u aangeven hoeveel verkeersovertredingen geconstateerd zijn op grond van de Wet Mulder in 2013 ten aanzien van Duitse, Belgische en in 2012 en 2013 ten aanzien van Zwitserse kentekenhouders? Kunt u tevens weergeven hoeveel van de betreffende boetes ook daadwerkelijk geind zijn door de Nederlandse Staat?

5. Kunt u aangeven of uw voornemen om in 2014 de aanpassingen voor het verwerken van de overtredingen van Franse kentekenhouders in Nederland in de systemen van RDW, Nationale Politie, OM en CJIB, inmiddels gerealiseerd is? 2)

6. Wat is de stand van zaken ten aanzien van uw voornemen in 2015 de aanpassingen voor het verwerken van de overtredingen van Poolse kentekenhouders in Nederland in de systemen van RDW, Nationale Politie, OM en CJIB, te realiseren? Wanneer informeert u de Kamer over het uiteindelijke resultaat van deze doelstelling? 3)

7. Kunt u aangeven hoe vaak in 2013 en 2014 een verkeersovertreding is geconstateerd van een kentekenhouder uit Polen en Frankrijk? Kunt u hierbij een onderverdeling maken per verkeersovertreding en tevens aangeven in hoeveel gevallen de betreffende boetes ook daadwerkelijk zijn geincasseerd?

8. Kunt u aangeven hoe vaak in 2013 en 2014 een verkeersovertreding is geconstateerd van een kentekenhouder uit andere landen dan de in de vorige vragen genoemde landen? Kunt u hierbij een onderscheid maken per verschillende type verkeersovertreding en tevens aangeven in hoeveel gevallen daadwerkelijk de betreffende boetes zijn geincasseerd?

9. Kunt u aangeven hoeveel verkeersovertredingen in 2013 en in 2014 in totaal via een flitser geconstateerd zijn en hoeveel daarvan via nummerplaatherkenning geleid hebben tot het opleggen van een boete en hoeveel van die overtredingen niet hebben geleid tot het opleggen van een boete omdat de nummerplaten niet herkenbaar waren?

10. Kunt u, indien de cijfers uit de vorige vragen wederom nog niet beschikbaar zijn 4), alle relevant beschikbare en geactualiseerde schattingen, ramingen en andere informatie verstrekken met betrekking tot genoemde overtredingen met voertuigen voorzien van buitenlandse kentekens?

11. Kunt u de vervolgprocedure beschrijven ten aanzien van een door een (Nederlandse) flitser geconstateerde overtreding waarbij de nummerplaat niet (volledig) herkenbaar is, daarbij een onderscheid makend tussen (vermoedelijk) Nederlandse kentekenhouders en buitenlandse kentekenhouders?

12. Kunt u in een tijdspad weergeven wat de geplande fasering is om overige buitenlandse kentekenhouders in de genoemde Nederlandse systemen te kunnen verwerken, teneinde ook daadwerkelijk boetes te kunnen innen?

13. Betekent het dat zolang deze aanpassingen niet zijn gedaan, boetes begaan door de betreffende buitenlandse kentekenhouders in Nederland, niet geind worden door de Nederlandse overheid?

14. Indien het antwoord op de vorige vraag bevestigend luidt, hoe beoordeelt u deze situatie in relatie tot de geloofwaardigheid van snelheid- alsmede overige verkeersnormen zoals die in Nederland gesteld zijn, echter nog belangrijker: wat zijn mogelijke gevolgen voor de verkeersveiligheid in Nederland?

15. Hoe beoordeelt u de thans zichtbare ongelijkheid in de implementatie van de genoemde richtlijn, doordat Nederlanders wel beboet worden in EU-lidstaten maar een groot aantal buitenlandse kentekenhouders ongestraft verkeersovertredingen in Nederland kan begaan?

16. Indien een buitenlandse kentekenhouder geflitst wordt en er worden geen data met het betreffende land uitgewisseld, wordt er dan wel (door het CJIB en/of Nationale Politie) gekeken in de Nederlandse administraties, waar de auto geregistreerd kan staan zoals in die van de RDW (ivm tijdelijk registratie van deze voertuigen in Nederland) of gemeentes (ivm parkeervergunningen van deze voertuigen)?

17. Klopt dat u op 23 september 2013 een WOB-verzoek van RTL ontvangen heeft over inzage van verkeersovertredingen begaan door buitenlandse kentekenhouders?

18. Wat is de stand van zaken ten aanzien van de afhandeling van dit verzoek (geweest)? Klopt het dat RTL nog steeds niet de data heeft ontvangen waar zij om hebben gevraagd en waar ligt dat volgens u aan? 5)

19. Op welke wijze heeft u gevolg gegeven aan de beslissing van de rechtbank Midden-Nederland d.d. 16 oktober 2014 (r.o. 8: "De rechtbank zal verweerder daarom opdragen een nieuw besluit te nemen met inachtneming van deze uitspraak)? 6)

20. Kunt u schetsen wat de verantwoordelijkheden van het Ministerie van Veiligheid en Justitie en de Nationale Politie zijn volgens deze uitspraak ten aanzien van de informatievoorziening waar RTL om heeft gevraagd?

21. Welke conclusies werden getrokken in het "Rapport Bevindingen van Werkgroep Implementatie CBE-richtlijn en Verdrag met Belgie" en welke daarvan zijn inmiddels geimplementeerd, op welke wijze en onder verantwoordelijkheid van welke instantie?

22. Heeft dit rapport nog steeds de status van een intern ambtelijk werkdocument zonder formele status en is het daarmee volgens u nog steeds niet geschikt voor publicatie? 7) Indien dat inmiddels anders is, kunt u dit rapport dan naar de Kamer sturen?

23. Kunt u aangeven wat de resultaten tot nu toe zijn geweest van de zogeheten ketenregiegroep die als doel heeft om de verwerking van feitNOT gecodeerde zaken beter, eenvoudiger, sneller en transparanter te behandelen? 8)

24. Wat waren de conclusies en aanbevelingen van deze groep ten aanzien van de verwerking van registratie van verkeersovertredingen door buitenlandse kentekenhouders?

25. Kunt u aangeven welke rapporten en memo's de ketenregiegroep die als doel had als doel heeft om de verwerking van feitNOT gecodeerde zaken beter, eenvoudiger, sneller en transparanter te behandelen, geschreven heeft en kunt u de resultaten van dat werk openbaar maken?

26. Bent u nog steeds de mening toegedaan dat het inning van boetes op buitenlandse kentekens niet veel moeilijker gaat dan voor boetes op Nederlandse kentekens? 9)

1) http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2013/11/07/verkeerseovertredingen-binnen-europese-unie-vaker-bestraft.html

2) Antwoord op vraag 1 tot en met 4 en 6, Kamervragen van de leden De Rouwe en Oskam, nr. 2014D28272.

3) Idem.

4) Antwoord op vraag 1, Kamervragen de leden de Rouwe en Oskam, nr. 2014D20362

5) http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/column/siebe-sietsma/de-fotos-die-opstelten-voor-ons-achterhoudt

6) zaaknummer: UTR 13/3043UTR 1413043

7) Antwoord op vraag 7, Kamervragen de leden de Rouwe en Oskam, nr. 2014D20362.

8) Nieuwsbrief Justitiele Informatiedienst, september 2014, http://www.justid.nl/images/nieuwsbrief-justitiele-informatiedienst-september-2014_tcm54-575372.pdf.

9) Antwoord op vraag 5, Kamervragen de leden de Rouwe en Oskam, nr. 2014D20362.