Belastingaanslag gemeente in de bus


Geplaatst: 25-2-2015

Voor OZB, afvalstoffenheffing, rioolheffing en hondenbelasting.

Deze week ontvangt u het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen over 2015. Op dit biljet staan de WOZ-beschikking, de aanslag onroerende-zaakbelasting (OZB), de afvalstoffenheffing, rioolheffing en - als u een hond hebt - de hondenbelasting. Voor de Drachtster centrumondernemers is ook de
reclamebelasting opgenomen op de gecombineerde aanslag.

Afvalstoffenheffing

Voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval (o.a. restafval, GFT, plastic, en oud papier) wordt een afvalstoffenheffing in rekening gebracht. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen een- en meerpersoonshuishouden. Over 2014 is het tarief voor de afvalstoffenheffing eenmalig
verlaagd met EUR 50,00. Deze verlaging vervalt in 2015. Naast de trendmatige stijging van 1,32% wordt het tarief afvalstoffenheffing voor 2015 verhoogd met 2,5% om de exploitatie op de langere termijn sluitend te maken. Met ingang van 2015 moet de gemeente een afvalbelasting afdragen aan de
rijksoverheid. Deze rijksbelasting wordt doorberekend in de gemeente afvalstoffenheffing en deze stijgt hierdoor met 2,85%. De totale stijging van het tarief komt uit op 6,66% (en de verhoging van EUR 50,00). Voor 2015 bedraagt het tarief voor eenpersoonshuishouden EUR 192,00 (was EUR 130,00)
en voor meerpersoonshuishouden EUR 226,00 (was EUR 161,00).

Rioolheffing

De gemeente heeft de zorgplicht voor het inzamelen, transport en verwerken van huishoudelijk- en bedrijfsafvalwater, hemelwater en grondwater. De kosten die de gemeente hier voor maakt worden bij de inwoners en bedrijven in rekening gebracht. Iedereen die direct of indirect is aangesloten op
de gemeentelijke riolering krijgt een aanslag rioolheffing.
De tarieven voor de rioolheffing zijn aangepast op het gemeentelijk rioleringplan 2015-2018. Het tarief voor de gebruikers stijgt met EUR 12,00 en voor de eigenaren met EUR 5,00. De tarieven 2015 bedragen voor gebruikers EUR 101,00 en voor eigenaren EUR 177,00.

Hondenbelasting

Voor het houden van een of meer honden is een hondenbelasting verschuldigd. In de afgelopen jaren zijn extra maatregelen genomen om de overlast door hondenpoep terug te dringen. Het aantal afvalbakken is fors uitgebreid en voor het toezicht en handhaving zijn extra middelen beschikbaar
gesteld. Naast de inflatiecorrectie van 1,32% stijgt de hondenbelasting met 10% als onderdeel van de noodzakelijke gemeentelijke bezuinigingen. De tarieven voor 2015 bedragen voor de eerste hond EUR 62,00 en voor elke volgende hond EUR 89,00.

Reclamebelasting

De reclamebelasting wordt geheven voor het voeren van reclame (een openbare aankondiging) van de gebruikers van een onroerende zaak in het centrum van Drachten. Welke centrumondernemers reclamebelasting moeten betalen is bij de gebiedsafbakening opgenomen in de verordening. Met ingang van 2015
worden ook de ondernemers aan het Raadhuisplein en de Marke in de heffing betrokken. Uit de opbrengst van deze belasting wordt een subsidie beschikbaar gesteld aan de stichting Ondernemersfonds Centrum Drachten voor het organiseren van activiteiten in het centrum. Het tarief voor 2015 bedraagt
EUR 396,00.

Kwijtschelding

Voor alle mensen die vorig jaar voor kwijtschelding in aanmerking kwamen, is voor 2015 het inkomen en vermogen beoordeeld door de Belastingdienst, UWV en het RDW. Als het inkomen en vermogen onder de wettelijke normen blijven wordt aan deze groep automatisch kwijtschelding verleend. Diegene
die zijn afgewezen hebben daarvan bericht gehad. Komt u niet in aanmerking voor automatische kwijtschelding, dan blijft het mogelijk om voor de aanslag gemeentelijke belastingen kwijtschelding aan te vragen. Het gaat dan om de afvalstoffenheffing (basisbedrag), de rioolheffing (gebruikersdeel)
en de hondenbelasting (eerste hond).

Inkomen, vermogen en banktegoeden spelen een belangrijke rol bij de vraag of iemand kwijtschelding kan krijgen. Wanneer uw netto maandelijks inkomen lager is dan of gelijk is aan het bijstandsniveau, is het zinvol kwijtschelding aan te vragen. Kwijtschelding kunt u schriftelijk aanvragen.
Hiervoor is in het gemeentehuis een formulier verkrijgbaar, of uit te printen via deze site. Lever het formulier binnen 1 maand na dagtekening van het aanslagbiljet in: dus uiterlijk 1 april 2015.

De WOZ waarde van uw woning

Op het aanslag biljet staat ook de WOZ waarde van uw woning of bedrijf. Ook in de landelijke en regionale dagbladen is momenteel veel aandacht voor de hoogte van de WOZ waarde en de relatie met de OZB belasting.

De wet WOZ verplicht de gemeente om de waarde van uw woning te waarderen op het prijspeil van een jaar terug. De WOZ waarde op het aanslagbiljet 2015 is dus de waarde van uw woning op 1 januari 2014. De WOZ waarde is dus niet de actuele waarde van dit moment, maar van een jaar eerder.
In onderstaande tabel is de waardeontwikkeling van woningen in Nederland vanaf 2010 tot en met 1 januari 2014 opgenomen (bron: CBS).



bron: Prijsindex bestaande koopwoningen van Kadaster en CBS, december 2014
De WOZ-waarde van woningen is gemiddeld in Nederland tussen waardepeildatum 2013 en 2014 met 2,8% gedaald. Sinds de waardepeildatum 1 januari 2014 is er sprake van een lichte stijging. De bovenstaande grafiek maakt dit duidelijk.

De gemeente verzamelt en analyseert de verkoopprijzen van alle verkochte woningen. Deze gerealiseerde verkopen vormen de basis voor de waardeontwikkeling gedurende het jaar.

In 2015 geldt de WOZ-waarde met de waardepeildatum 1 januari 2014. De gemiddelde waardedaling van de hele gemeente komt uit op 5,5% voor woningen en 4,3% voor de niet woningen. De gemiddelde daling ligt hiermee hoger in verhouding tot het landelijke gemiddelde. Ook in verhouding tot onze regio
gemeenten ligt de gemiddelde daling iets hoger: Achtkarspelen -3,4%; Tytsjerksteradiel -4,5%; Heerenveen -3,9% (percentages volgens de Waarderingskamer).

Taxatieverslag digitaal

Een nadere onderbouwing van de waardebepaling van uw pand kunt u in het taxatieverslag vinden. De digitale versie van de WOZ-beschikking en het taxatieverslag kunt u bekijken via de gemeentelijke website. U moet dan inloggen met uw Digid code. Voor bedrijven geldt dat deze moeten inloggen als
bedrijf met het aanslagnummer (laatste 9 posities) en het invullen van het volledige aanslagbedrag. Hebt u geen computer dan is het verslag telefonisch op te vragen bij de gemeente. Het taxatieverslag is ook op te vragen via Mijn Overheid.nl.

WOZ waarde en OZB tarief

De totale opbrengst uit de OZB 2015 zal 1,32% hoger uitkomen ten opzichte van het jaar 2014. De WOZ waarde heeft daarmee geen directe invloed op de hoogte van de OZB opbrengst. Het OZB tarief voor 2015 is enerzijds aangepast aan de algemene tariefsverhoging van 1,32% en anderzijds gecorrigeerd
voor de daling van de WOZ waarden.
De onroerendezaakbelasting (OZB) is een algemene belasting. Uit de OZB opbrengsten worden bijvoorbeeld de wegen, plantsoenen en sportvelden onderhouden en kan de gemeente een subsidie verstrekken aan sociaal maatschappelijke en culturele instellingen.
De OZB wordt in rekening gebracht bij alle eigenaren van woningen en bij de eigenaren en gebruikers van de niet-woningen. Bij huurwoningen wordt OZB in rekening gebracht bij de verhuurder. Om te bepalen welk bedrag per woning betaald moet worden, gebruikt de gemeente als verdeelmaatstaf de WOZ
waarde. De gemeente berekent wat er in totaal aan OZB moet binnenkomen. Door deze opbrengst te delen door de totale WOZ waarde wordt het tarief berekend.
Het OZB tarief voor 2015 is enerzijds aangepast aan de algemene tariefsverhoging van 1,32% en anderzijds gecorrigeerd voor de daling van de WOZ waarden.
Deze systematiek volgt de gemeente al jaren. De gemeente heeft dus geen voordeel bij een stijging van de WOZ waarden, maar ook geen nadeel bij dalende WOZ waarden.

Bezwaar maken

Wanneer u het niet eens bent met de WOZ-beschikking of een of meer aanslagen, dan kunt u binnen zes weken na dagtekening van het aanslag-/beschikkingsbiljet schriftelijk bezwaar maken. Bij wie u bezwaar kunt maken, leest u op de achterzijde van het aanslagbiljet.