Firma akuerdo di kalidat i akuerdo pa traha huntu


Firma akuerdo di kalidat i akuerdo pa traha huntu

Kralendijk - Sr. Erik Hartjes kende ta hefe di Burgerzaken Bonaire ta e persona ku ta dirigi tur enkuentro entre e partidonan ku a firma e akuerdo riba mehorashon di e kalidat di e datonan/informashonnan den PIVA.

Esaki a wordu firma dor di Entidat Publiko Boneir, SWZ, ZVK, IND i Belastingdienst ta un inisio pa intensiva e kontaktonan entre e instanshanan pa por traha riba mehorashon di e kalidat di e datonan/informashonnan den PIVA.

PIVA ta para pa: Persoonsinformatievoorziening Nederlandse Antillen en Aruba. Lo hasi esaki entre otro dor di komparashon di e datonan ku e diferente instanshanan ta prosesa. E resultado mester ta por ehempel:

Un persona ku kambia su adres na un di e estansianan no mester bai tur instansha apart pa kambia su adres. Esaki lo ta un di e resultadonan di e kolaborashon entre e instanshanan.

E Komishon supervishon protekshon datonan personal BES ta supervisa e lei ku PIVA ta kai abou (Wet basisadministraties persoonsgegevens BES) i p'esei esaki ta wordu mira komo un logro grandi.



Ondertekening voor Kwaliteitverbetering en samenwerkingsovereenkomst

Kralendijk - Op maandag 23 februari jongstleden vond de ondertekening van de Kwaliteitverbetering en samenwerkingsovereenkomst, met verschillende stakeholders, plaats op het bestuurskantoor.

Het Openbaar Lichaam Bonaire, Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), Zorg Verzekering Kantoor (ZVK), Immigratie en Naturalisatiedienst (IND), Belastingdienst CN (B/CN), Koninklijke Marechaussee (KMar), Samenleving & Zorg (OLB) en Burgerzaken Bonaire (OLB) spreken in deze overeenkomst met
elkaar af samen te werken aan de verbetering van de kwaliteit van de gegevens in de Persoonsinformatievoorziening Nederlandse Antillen en Aruba (PIVA V).

Dit is een belangrijke mijlpaal omdat hiermee de juridische grondslag wordt gelegd voor bestandsvergelijkingen tussen PIVA V en de diverse registraties van de ketenpartners. Hierbij dient te worden opgemerkt dat sommige ketenpartners al geautoriseerd zijn voor PIVA V (zoals Belastingdienst).
De vervolgstap is dat via het terugmelden van geconstateerde afwijkingen in de gegevens de kwaliteit van het PIVA V bestand zal toenemen. Hierover zijn reeds afspraken gemaakt binnen de werkgroep PIVA V (bestaande uit vertegenwoordigers van de ketenpartners).

Binnenkort wordt gestart met de uitvoering van de terugmelding vanuit ZVK. Wijzigingen en updates in adresgegevens van ZVK worden maandelijks gescand en doorgegeven aan Burgerzaken, waardoor PIVA V direct geactualiseerd kan worden.

Hierdoor wordt een situatie bewerkstelligd die er toe zal leiden dat instanties gebruik maken van eenduidige gegevens. Dit leidt tot administratieve lastenverlichting en sluit het netwerk voor wat betreft fraude situaties.

Voor de burger zal deze doorontwikkeling betekenen dat hij niet overal zijn gegevens opnieuw dient aan te melden. Instanties beschikken op termijn immers al over die gegevens.