Werkagenda BrabantStad 2015-2020

Gepubliceerd op woensdag 25 februari 2015 13:06

Afgelopen maanden brachten de BrabantStad-partners, na de afronding van Samen Investeren in BrabantStad, de benodigde aanscherping en concretisering aan in hun strategie. Een bijbehorende Werkagenda 2015-2020, waarbij innovatieve `high impact' projecten volgens vernieuwende werkwijzen uitgevoerd worden, is op dit moment in ontwikkeling.

De Stuurgroep BrabantStad stelt de Werkagenda 2015-2020 medio april 2015 vast. Aansluitend gaan de BrabantStad-partners samen aan de slag.

Geinspireerd door de burgemeesters van BrabantStad en in opdracht van de Commissaris van de Koning schreef BrabantKennis een essay over de toekomst van BrabantStad: Het Nieuwste Cahier #01 - BrabantStad. Dit Cahier beschrijft het in gang zetten van een opwaartse beweging naar metropoolvorming als de grootste uitdaging voor BrabantStad. De sporen waarlangs de ontwikkeling van BrabantStad tot een Metropoolregio zou moeten plaatsvinden wordt beschreven in een `ABC': Aantrekkelijk, Bereikbaar en Concurrerend BrabantStad. Ze zijn een aanscherping van de opgaven uit de Strategische Agenda BrabantStad. Deze opgaven vragen om een kwaliteitsimpuls, een gezamenlijke krachtsinspanning en duidelijke keuzen.

Werkagenda 2015-2020

Doel van de aangescherpte strategie is te komen tot realisatie: een concrete Werkagenda 2015-2020 waarbij innovatieve projecten via een vernieuwde werkwijze gerealiseerd worden. Met de Werkagenda wordt ingezet op het opschalen van innovaties (massa maken) en het versterken van de complementariteit en connectiviteit tussen de steden. Door de kracht van de samenwerking te benutten werken we versneld aan het versterken van het (internationaal) vestigingsklimaat voor zowel inwoners als bedrijven in Brabant. De werkagenda voegt aan het `ABC' de `D' toe: Doen!

De Werkagenda is geen statische, maar een rollende agenda, met projecten waar minstens drie BrabantStadpartners zich aan committeren. Het bestaat uit startklare 'doe'- en `verkennende' projecten, die bijdragen aan de Aantrekkelijkheid, Bereikbaarheid en Concurrentiekracht van Brabant(Stad).

Aantrekkelijk BrabantStad

Hierbij gaat het om versterking van de arbeidsmarkt in Brabant en het leef- en werkklimaat voor de kenniswerkers. Daarbij horen ook het toenemend belang van `short stay voorzieningen', de aanwezigheid van internationaal onderwijs, verbinding en samenwerking met bestaand onderwijs en versterking tot een aansprekend cultuuraanbod. Deze aantrekkelijkheid moet middels een gezamenlijke strategie en aanpak door de BrabantStad-partners worden vergroot. Bijvoorbeeld door de kwaliteit van de spoorzones te bevorderen, zodat de internationale allure vanuit een metropolitaan perspectief wordt versterkt.

Bereikbaar BrabantStad

Door te investeren in connectiviteit en verbondenheid wordt de bereikbaarheid van BrabantStad verbeterd. Enerzijds gaat het om sociale connectiviteit: slimme connectiviteit compenseert het gebrek aan metropolitane massa en dichtheid van het BrabantStad stedennetwerk. Anderzijds gaat het om versterking van de fysieke connectiviteit: een beter openbaar vervoersysteem in BrabantStad om meer massa voor de metropoolregio in wording te realiseren en moeiteloos te kunnen schakelen tussen verschillende vervoersmodaliteiten. Denk bijvoorbeeld aan Eindhoven Airport, Intercity-verbindingen van Schiphol via Eindhoven naar hogesnelheidslijn-knopen in Duesseldorf en Aken en `spoorboekloos treinreizen' tussen de Brabantse steden.

Concurrerend BrabantStad

Onze concurrentiekracht kan worden vergroot door een groene economie aan te boren. Het gaat om de transitie naar een circulaire economie: gericht op maximaal hergebruik van producten en grondstoffen. Hierin kan BrabantStad een verbindende en katalyserende rol spelen door slimme netwerken te organiseren zodat vraag en aanbod tussen de steden beter op elkaar worden afgestemd. BrabantStad wordt in die zin een `living lab' voor stedelijke verduurzaming, werken aan innovatie, ontwikkelen van nieuwe business en versterken van vestigingsvoorwaarde voor bedrijven. Lokale initiatieven in de steden dienen als vertrekpunt voor de uitrol van innovatie.

Informatie

Programmabureau BrabantStad, telefoon (073) 680 83 10, e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.