Real life crisismonitoring door 'tijdreizen' met de CrisisSimulator

Social media monitoring-bedrijf OBI4wan lanceert de CrisisSimulator. Daarmee is het mogelijk om de tijd op social media terug te zetten om real life crises opnieuw af te laten spelen. Dit biedt bedrijven de mogelijkheid om zich, op basis van echte data, voor te bereiden op de online dynamiek tijdens incidenten als een grote brand, zedenzaak of voetbalrel.

"Met de CrisisSimulator bereiden bedrijven zich optimaal voor op eventuele incidenten. Een crisis is nooit hetzelfde, maar door terug in de tijd te reizen simuleer je een vergelijkbare situatie die ook werkelijk eerder is voorgekomen. De schaal waarop een crisis zich afspeelt is letterlijk van levensbelang, waarbij Project X Haren met meer dan 430.000 berichten misschien nog wel het meest sprekende voorbeeld is", aldus CEO Alexander de Ruiter.

Bedrijven kiezen zelf een incident om zoveel mogelijk aan te sluiten bij de dagelijkse gang van zaken. Voorbeelden van incidenten zijn de grote Shell-brand in 2014 of de voetbalrellen in Rome tijdens de wedstrijd tussen AS Roma en Feyenoord. Binnen de tool wordt de tijd teruggezet waardoor tweets, foto's, nieuwsberichten en forum posts op dezelfde wijze binnenlopen als tijdens de crisis. Het crisisteam heeft de mogelijkheid om berichten te beantwoorden, gerichte (social media) analyses uit te voeren of taken toe te kennen aan collega's. De simulatie vindt plaats binnen een afgeschermde trainingsomgeving om te voorkomen dat reacties op berichten daadwerkelijk online verschijnen.

Alexander de Ruiter: "Het complete crisisteam wordt getraind op het gebied van omgevingsanalyses, online woordvoering en andere aspecten van crisiscommunicatie. Het mooie is dat je dezelfde situatie kunt herhalen om het communicatieproces verder te optimaliseren. Door gericht te evalueren wordt bijvoorbeeld direct duidelijk welke berichten, omgevingsfactoren of belangrijke personen van invloed zijn geweest op de ontwikkeling van het incident."