Papier toont je dankbaarheid

05.03.2015

Jaarlijkse onderzoek van de Vereniging Grootgebruikers Postdiensten (VGP) toont aan dat Sandd de hoogste stijging in kwaliteit in postverspreiding in Nederland laat zien.

Uitkomsten

In 2014 steeg het aantal `op tijd bezorgde' geadresseerde poststukken t.o.v. 2013 gemiddeld met ca. 1% terwijl de `bezorgzekerheid' steeg met gemiddeld ca. 0,5% bij de Nederlandse postverspreiders. In het onderzoek worden de 24-uurs- en 72-uursservice enerzijds de `bezorging op tijd' en anderzijds de `bezorgzekerheid' (binnen zes dagen bezorgen) gemeten.

Sandd biedt een 72-uurs (dinsdag en vrijdag) bezorging en leverde in 2014 in haar 72-uurs dienst 1,1% meer poststukken op tijd en verbeterde haar bezorgzekerheid met 0,8%. PostNL biedt een 24-uurs en een 72-uur bezorging aan. In de 24-uurs dienst kwamen 0,7% meer poststukken op tijd terwijl in de 72-uurs het percentage `op tijd bezorgden' met 0,9% steeg. In beide diensten steeg het niveau van bezorgzekerheid met 0,4% respectievelijk 0,3%. Sandd is erg verheugd met de behaalde resultaten, aangezien er met alle schakels binnen de bezorgketen hard aan gewerkt is. Het is goed om te zien dat efficiencymaatregelen ook direct zijn vruchten afwerpen.

Het onderzoek

Het VGP hecht groot belang aan het in stand houden van de -beperkte- concurrentie op de Nederlandse postmarkt en voert onafhankelijke metingen naar de kwaliteit van de postbezorging. De uitkomsten van het onderzoek zijn niet alleen interessant voor Sandd en PostNL en de leden van VGP, maar ook voor verzenders, kleinere postvervoerders, de Autoriteit Consument & Markt, het Ministerie van Economische Zaken en de politiek.