Schrijf je in voor het Onderwijscongres 2015


9 maart 2015

Geef je les? Bestuur je een onderwijsinstelling? Ga je naar school? Studeer je? Dan nodigt de Inspectie van het Onderwijs jou uit voor het Onderwijscongres op 15 april.

Laat je mening over de kwaliteit van het huidige onderwijs horen en schrijf je in! De hoeveelheid plaatsen is beperkt. Wacht niet te lang met je inschrijving; ga naar het digitale inschrijfformulier.

Wanneer: woensdag 15 april vanaf 09.45 uur (afsluitend drankje om 16.00 uur)
Waar: ROC A12 in Ede (routebeschrijving)

Aan het begin de dag ontvangen minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker `De Staat van het Onderwijs 2015' uit handen van inspecteur-generaal Monique Vogelzang. Leraren en leerlingen bieden vervolgens `De Staat van de Leraar' en `De Staat van de Leerling' aan.

Daarna gaan leerlingen, studenten, leraren, schoolleiders, bestuurders, andere onderwijsprofessionals, beleidsmakers en inspecteurs met elkaar in gesprek over de belangrijkste onderwerpen uit de drie `Staten' en zoeken we naar oplossingen voor knelpunten. Kijk hieronder naar de thema's
waarover je kunt meepraten. Je kunt je voor twee van de zes thema's aanmelden.

De Staat van het Onderwijs

1. Kunnen schoolloopbanen beter?

Je zit op het vmbo en je zou de havo aankunnen, maar jouw school biedt dat niet aan. Je bent leraar en zou een leerling het liefst een jaar over willen laten doen, maar het mag niet van de schoolleiding. Hoe zou jij overgangen in het stelsel willen verbeteren? Wat kun je doen om kansen voor
leerlingen in het onderwijs of op de arbeidsmarkt te vergroten?

2. Inspecteer jezelf

Niet alleen zwakke scholen evalueren zichzelf en verbeteren de kwaliteit. Ook jij kunt zorgen voor kwaliteitsverbetering. Maar hoe doe je dat? Wat is het geheim van scholen en instellingen waar iedereen - van schoolleider tot concierge - mee verandert en mee verbetert? Hoe leidt een
verbetering op papier tot beter onderwijs in de klas? Ga in gesprek en ontdek wat jij nodig hebt om te kunnen veranderen!

3. Hoe maak je het verschil?

Hoe blijf je als leraar of leerling gemotiveerd? Hoe kun je blijven excelleren in je vak? Wat heb je nodig om goed te kunnen leren? Zie je belemmeringen en wat kun je hieraan doen? Wat kunnen we leren van de goede voorbeelden in het onderwijs? Discussieer mee over de manieren waarop leraren,
schoolleiders en bestuurders zichzelf kunnen blijven ontwikkelen.

4. Waar blijft het geld?

Je bent verantwoordelijk voor voldoende middelen voor onderwijskwaliteit en huisvesting. En die moeten er over vijf jaar ook nog zijn. Hoe zorg je voor een goede planning? Hoe betrek je belanghebbenden bij je keuzes, organiseer je tegenspraak en leg je daar verantwoording over af? In deze
sessie kun je van gedachten wisselen over `good practices' en het oplossen van problemen.

De Staat van de Leraar

Waar sta je als je voor de klas staat?

De kwaliteit van de leraar is doorslaggevend voor de kwaliteit van het onderwijs. Maar waar staat de leraar zelf? Welke opvattingen hebben leraren over het beroep en de zeggenschap die nodig is om dat goed uit te kunnen oefenen? Met De Staat van de Leraar gaat een grote groep leraren, gesteund
door de Onderwijscooeperatie, het debat aan over de professionele ambities van leraren zelf. Dit debat is het beginpunt van een volgende Staat van de Leraar in 2016.

De Staat van de Leerling

De leerling legt het uit

Wil je weten hoe leerlingen en studenten het onderwijs zelf ervaren? Wat zij vinden van de rekentoets of burgerschap? Leerlingen uit het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en het mbo delen op een creatieve manier hun bevindingen. In carrouselvorm ga je samen met hen op zoek naar
oplossingen voor de ervaren problemen. Maak het mee!

Inschrijven

Ga naar het digitale inschrijfformulier.

Terug naar nieuwslijst