Zuidplas gaat opnieuw vraag en aanbod huishoudelijke zorg veilen


(06-03-2015)
Lees deze pagina voor

Invoeringsproblemen met de ICT, toegankelijkheid en met een correcte afhandeling maken dat de gemeente Zuidplas opnieuw de huishoudelijke zorg gaat "veilen" voor aanbieders. Door deze veiling vindt een koppeling plaats tussen zorgvraag en aanbod. "We betreuren dit ten zeerste en kunnen dit
niet accepteren", aldus wethouder Vroegop die verantwoordelijk is voor de huishoudelijke zorg. "We lossen het nu definitief op met een nieuwe en correcte veiling."

Zorg voor clienten staat voorop

Clienten krijgen ondanks alle invoeringsproblemen gewoon de huishoudelijke zorg bij de bestaande aanbieder, waar de aanbieders in goed overleg aan meewerken. Daar is de gemeente de aanbieders erkentelijk voor. "Dit is voor alle partijen heel vervelend. Zowel aanbieders als gemeente willen
niet dat de clienten daar hinder van ondervinden", licht de wethouder toe.

Huishoudelijke zorg onder de Wmo 2015

De gemeente Zuidplas voert vanaf 1 januari jongstleden de hulp bij het huishouden uit onder de nieuwe Wmo 2015. Om de van rijkswege opgelegde korting van 40% op het budget te realiseren, maakt de gemeente onder andere gebruik van een dynamisch selectiesysteem. Dit is een soort veiling,
waarbij de vraag van de client wordt gekoppeld aan een aanbod van een zorgaanbieder. Op diverse onderdelen (voorkeur/klanttevredenheid en korting op de prijs) worden punten verkregen. De aanbieder die daarbij het beste scoort verkrijgt de opdracht. Het hiervoor noodzakelijke en voor de
gemeente nieuwe ICT systeem functioneert echter nog niet naar behoren.

Wat is er aan de hand ?

In het systeem kunnen aanbieders bieden op zorgvragen van clienten. Wethouder Vroegop: "We kregen te maken met ongewenste situaties, zoals biedingen die onder het minimum uitkwamen, of dat de voorkeur van de client voor aanbieders niet te zien was of de aanbieder kwam er gewoon niet op voor.
Alle gecontracteerde aanbieders moeten in staat zijn reeel te bieden binnen de regels die daarvoor zijn opgesteld. Door een falend systeem was dit niet mogelijk. Op deze manier was het niet mogelijk om binnen de opgestelde regels tot een juiste afronding van de inkoopprocedure te komen. En dat
is niet te verkopen! We hebben de afgelopen weken geprobeerd deze problemen op te lossen. Er zat niets anders op de veiling opnieuw te doen."

Een duurzame oplossing

Alle gecontracteerde aanbieders zijn inmiddels door de gemeente opnieuw uitgenodigd om op de veiling te gaan bieden. Met de leverancier zijn afspraken gemaakt over een duurzame aanpak. De zorgcontinuiteit voor de client en een stabiele situatie staan hierbij voorop.