Benelux is Apple-terrein volgens Zanox Mobile Performance Barometer


dinsdag 10 maart 2015

- Spanje en Polen zijn Android georienteerd -

Met een omzetgroei van 159 procent wat betreft aankopen via smartphones en tablets behoort Nederland opnieuw tot de m-commerce kopgroep van Europa. Dit blijkt uit de Mobile Performance Barometer van performance marketing netwerk Zanox over 2014. Opvallend was de verdubbeling van het aantal
mobiele transacties in het vierde kwartaal in Europa. De tablet is hierbij steeds populairder. Verder lijkt Android in Spanje en Polen marktterrein van Apple te hebben veroverd, dit in tegenstelling tot Scandinavie en de Benelux waar iPads en iPhones dominant zijn in de mobiele aankopen.

De Europese cijfers uit de Zanox Mobile Performance Barometer laten zien dat het aantal mobiele transacties in het laatste kwartaal van 2014 is verdubbeld. Dit hockeystick-effect is te danken aan de feestdagen, als consumenten extra inkopen doen, ook op tablets en smartphones. Lauri Koop,
Managing Director van Zanox Benelux, over de resultaten: "Onze m-commerce cijfers tonen aan dat adverteerders en publishers niet meer om mobile heen kunnen. Bij Zanox spelen we hierop in door in het Verenigd Koninkrijk, waar de meest fanatieke mobile shoppers zich bevinden, cross device
tracking te lanceren. Wij willen hier ervaring mee opdoen om dit vervolgens succesvol uit te rollen in de Benelux."

Android maakt inhaalslag
De strijd tussen Android en iOS woedt voort. In Europa groeit het aantal transacties op Android-smartphones en -tablets ten koste van het aantal iOS-transacties. Waar in 2013 de verdeling nog 35 procent Android ten opzichte van 62 procent Apple was, is dat nu 45 procent tegen 53 procent.
Overige besturingssystemen doen steeds minder mee. Zij vertegenwoordigen 2 procent van de aankopen in 2014, waar dat in 2013 nog 3 procent was.

Benelux is Apple-terrein
In de Benelux is m-commerce overigens nog steeds een Apple-aangelegenheid. iOS is met een aandeel van 61 procent het meest gebruikte besturingssysteem bij online transacties, zowel op tablets als op smartphones. Opvallend, omdat Apple in de rest van Europa terrein verliest (afgezien van
Scandinavie met 67 procent). In Spanje en Oost-Europa is Android zelfs het meest gebruikte besturingssysteem voor online aankopen (respectievelijk 66 en 60 procent).

iPad zorgt voor de volste winkelmand
Apple blijkt ook soeverein als je naar de gemiddelde winkelmandwaarde kijkt. iPad-gebruikers geven per winkelsessie meer uit dan Android-shoppers. De iPad levert een webshop gemiddeld 86 euro per aankoop op tegenover 64 euro via een Android-tablet. Overigens is de gemiddelde orderwaarde voor
tablets sowieso hoog. Hoger nog dan bijvoorbeeld de pc-winkelmand, namelijk 72 euro versus 81 euro via tabletaankopen. iPads zijn zo dominant binnen de m-commerce dat het aandeel binnen de totale omzet gestegen is van 52 procent in 2013 naar 60 procent in 2014.

Een op vijf online aankopen is mobiel
De lage landen zagen een groei van 159 procent in de mobiele omzet. Bijna een op de vijf online transacties wordt op een mobiel apparaat gerealiseerd. Net als op Europees niveau, had de financiele branche in de Benelux een sterke omzetgroei. In de Benelux gold dit ook voor de telecomsector.
Beide sectoren hebben een groei van bijna 300 procent gerealiseerd op mobiele devices. De retail kende de minste groei, namelijk minder dan 100 procent.

Over de "Zanox Mobile Performance Barometer"
Het advertentienetwerk Zanox is het grootste en meest relevante Europese platform voor analyses van trends en ontwikkelingen op het gebied van e-commerce en m-commerce.

Voor de Zanox Mobile Performance Barometer werden de gegevens uit meer dan 1.000 adverteerdersprogramma's binnen zeven Europese markten verwerkt, met jaarlijkse consumenttransacties die tot in de miljoenen reiken. De deelnemende landen waren de Benelux, Oost-Europa, Frankrijk, Duitsland,
Italie, Scandinavie en Spanje. Zanox verwerkt jaarlijks tientallen miljoenen transacties in Europa, waardoor de Zanox Mobile Performance Barometer een goede graadmeter is voor ontwikkelingen in m-commerce * doordat de berekeningen niet gebaseerd zijn op projecten, enquetes of andere deskundige
adviezen, maar op de daadwerkelijke transacties van de consument; dus de aankopen, contractaanvullingen of abonnementen. De Barometer is daarom een goede indicator van nieuwe ontwikkelingen en verschuivingen in marktaandelen en consumentengebruik op het gebied van m-commerce.

Voor de infographic Zanox Mobile Performance Barometer, zie: http://www.zanox.com/nl/.content/images/pr-images/infographic_zanox_mobile_performance_barometer_2015.png
Voor een overzicht van de resultaten, zie: http://www.zanox.com/export/sites/zanox/nl/.content/images/pr-images/zanox-mobile-performance-barometer-2015.pdf



Quotes

Lauri Koop, Managing Director van Zanox Benelux, over de resultaten: "Onze m-commerce cijfers tonen aan dat adverteerders en publishers niet meer om mobile heen kunnen. Bij Zanox spelen we hierop in door in het Verenigd Koninkrijk, waar de meest fanatieke mobile shoppers zich bevinden, cross
device tracking te lanceren. Wij willen hier ervaring mee opdoen om dit vervolgens succesvol uit te rollen in de Benelux."

Over Zanox

Zanox is gespecialiseerd in online performance advertising: een manier van adverteren waarbij de adverteerder enkel voor meetbare resultaten betaalt, namelijk sales en leads. Het advertentienetwerk is bekend geworden met affiliate marketing en werd in 2013 verkozen tot het beste affiliate
netwerk van Nederland. Naast affiliate marketing kunnen adverteerders via Zanox gebruik maken van publishers op gebieden als e-mailmarketing, display-, search-, en mobile advertising. Tevens biedt Zanox aanvullende producten als conversieoptimalisatie en kwalitatieve product datafeeds, zodat
adverteerders en publishers maximaal rendement uit het online verkeer realiseren. De missie van het netwerk is om de `consumer journey' van consumenten efficienter en plezieriger te maken. Voor Zanox en zijn partners is een aankoop hierbij altijd de eindbestemming.

Al vanaf 1999 is Zanox actief in Nederland met het in 2011 overgenomen M4N. Sinds de overname kan het bedrijf zich de Nederlandse marktleider op het gebied van online performance advertising noemen. Zanox werkt onder andere voor Zalando, De Bijenkorf, Coolblue, KPN, T-Mobile en Centraal Beheer
Achmea. Zanox maakt deel uit van de Zanox-groep, een bedrijf dat zich wereldwijd inzet voor ruim 4000 adverteerders. ZANOX.de AG is onderdeel van Axel Springer AG en het Zwitserse PubliGroupe AG met respectievelijk een aandelenverdeling van 52,5 en 47,5 procent. Meer informatie vindt u op
www.zanox.com.

Foto

Download Foto