Meer schade met winterbanden in milde winters


10 maart 2015 , Schadeherstel

Automobilisten die op winterbanden rijden, hebben deze winter meer schade gereden dan automobilisten die op zomerbanden zijn blijven rijden.

Dit blijkt uit een analyse van leasemaatschappij Alphabet, waarbij de inzet van winterbanden bij meer dan 20.000 leaseauto's is geanalyseerd. Daarnaast blijkt dat juist leaserijders met gezinsauto's winterbanden massaal inzetten.

Toename
De cijfers van Alphabet laten zien dat het gebruik van winterbanden de afgelopen jaren flink is toegenomen: in 2009 koos slechts 64 procent van de leaserijders voor winterbanden, in 2015 is dat aandeel gestegen tot bijna 90 procent. Uit een analyse van Alphabet blijkt dat er juist meer schade
wordt gereden door auto's met winterbanden tijdens een milde winter, zoals deze winter. Tijdens strenge winters daarentegen is het hebben van winterbanden wel zinvol.

Winterbanden versus zomerbanden
In de milde winters van 2013, 2014 en 2015 reed ruim 24 procent van de auto's met winterbanden schade. Dit is ruim een procent hoger dan de auto's die op zomerbanden reden. "Winterbanden zijn uitermate geschikt voor het gebruik op sneeuw en minder effectief op droog wegdek", zegt Simon Corsel,
woordvoerder bij Alphabet. "Ook kan het zijn dat automobilisten roekelozer gaan rijden wanneer zij winterbanden gebruiken."

Dat leaserijders automatisch kiezen voor winterbanden schiet volgens Corsel zijn doel voorbij. "Het zou eigenlijk beter zijn om deze alleen in te zetten tijdens een strenge winter met veel neerslag. Winterbanden zijn dan het meest effectief."

Gezinsauto's
Opvallend is het aantal gezinsauto's dat kiest voor winterbanden. De middenklasse en de riante middenklassen, waar onder andere de Volkswagen Touran, de Volvo V70, de Audi A6 en de BMW 3 onder vallen, zetten massaal winterbanden in. Zo wil 100 procent van de chauffeurs die in de riante
middenklasse rijdt, winterbanden onder hun auto en bij bestuurders van de middenklasse is dit 96 procent. "Het gebruik van winterbanden bij kleinere auto's, zoals de Volkswagen Up en Citroen C1, ligt bijna 40 procent lager. Gezinnen met kinderen denken te kiezen voor veiligheid, maar tijdens
milde winters blijkt dit niet per definitie een noodzakelijke optie", aldus Simon Corsel.