10-03-2015 Volvo wint RODI 2014


10 maart 2015

Volvo krijgt met afstand de hoogste waardering van zijn dealers, blijkt uit het jaarlijkse Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI) van BOVAG Autodealers. Met een rapportcijfer van 8,8 prolongeert het automerk haar titel. De tweede plaats wordt gedeeld door vier merken: Audi, Mitsubishi,
Toyota/Lexus en Volkswagen. Zij worden alle vier gewaardeerd met een 7,3. De Volvo-importeur nam de prijs in ontvangst uit handen van voorzitter Eric Tak tijdens het jaarlijkse BOVAG Dealercongres, dat ditmaal in Dordrecht plaatsvond.

Het algemene waarderingscijfer van dealers voor hun importeur is voor het tweede jaar op rij gestegen met 0,1 punt en komt in 2014 uit op 6,4. Dat is hetzelfde waarderingscijfer als in 2011. Niet alleen het algemene waarderingscijfer is toegenomen. In 2014 zijn maar liefst 38 van de 49
stellingen beter gewaardeerd dan in 2013. Dit ten opzichte van 18 van de 49 stellingen het jaar ervoor.

Garantieclaims
De snelheid van de afhandeling van garantieclaims maakt de grootste sprong voorwaarts. Het waarderingscijfer hiervoor stijgt van 6,1 naar 6,7. Dealers waarderen ook de coulance na de garantieperiode en de verbetering van de financieringscondities voor de bedrijfsvoorraad door importeurs.

Verbetering
Natuurlijk zijn er ook punten die voor verbetering vatbaar zijn. De stellingen over de kosten van commerciele en technische trainingen staan net als vorig jaar onderaan de lijst. Nieuw in de top drie van verbeterpunten is de ondersteuning richting klanten bij de overschrijding van de
levertijd.

Standards
Een belangrijk onderdeel van het onderzoek betreft de standards voor sales en aftersales. Dealers van Ford (82%), Nissan (72%) en Jaguar (57%) geven aan dat de sales standards verzwaard zijn. Bij aftersales standards blijkt dat beeld vooral te leven bij dealers van de merken Skoda, Nissan en
Land Rover.

Het volledige rapport RODI Personenauto's 2014 kunt u hier downloaden

terug