Groot bereik CO-campagne


12 maart 2015

De hele maand februari voerde de brandweer campagne om burgers maar ook collega's bewust te maken van de gevaren van CO. Naast de brandpreventieweek was nog niet eerder op landelijke schaal zo'n grote publiekscampagne opgezet. En met succes....

CO-campagne-VRR

Brandweer Nederland, de Brandwondenstichting en GGD Kennemerland bereidden de campagne voor en op zondag 1 februari was de aftrap via social media. Op maandag 2 februari volgde de aandacht via de overige media.

Collega's bedankt

Dankzij de hulp van veel collega's uit de regio's hebben we veel mensen bereikt met de campagne. De CO-campagne kreeg volop aandacht op de regionale sites en ook in veel media. Veel collega's in de regio's grepen het moment van de campagne aan om mensen bewust te maken van de risico's van
koolmonoxide bij de huisbezoeken en bij andere voorlichtingsmomenten.

Media-aandacht

Landelijke radio- en tv-zenders hadden aandacht voor het onderwerp en vrijwel alle landelijke dagbladen schreven over koolmonoxide als sluipmoordenaar. Daarnaast had de campagne de aandacht van diverse regionale radio- en tv-zenders en schrijvende pers.

Banner-CO-campagne

De test

Een middel om mensen bewust te maken de risico's van CO-vergiftiging was de CO-test. Met het beantwoorden van een paar vragen kreeg de invuller te zien hoeveel risico hij/zij loopt. Aansluitend op de test volgde een actielijst en voor meer informatie werd doorverwezen naar de website
www.brandweer.nl/koolmonoxide. Opvallend was de piek van bezoeken aan de test na het interview van Hilda Raasing, portefeuillehouder Brandveilig leven van de Raad van Brandweercommandanten, in het radioprogramma van Gijs Staverman op radio 2.

Social media

Brandweer Nederland zette voor het eerst social media prominent in om het publiek te bereiken. Op zondag 1 februari werd via een zogenaamde Nouncy de CO-campagne gelanceerd via Twitter en Facebook. In een keer verstuurden we via 163 aan de nouncy verbonden accounts een bericht met een bereik
van 238.882 gelinkte personen. Vrijwel dagelijks verspreidden we berichten, zoals tips, filmpjes en ervaringsverhalen van burgers en brandweer, via Facebook en Twitter. Hierop werd flink gereageerd en we hebben veel vragen kunnen beantwoorden via deze kanalen.

Ervaringsverhalen

Om de bewustwording omtrent de gevaren van koolmonoxide te vergroten stonden we de afgelopen weken stil bij de ervaringsverhalen van slachtoffers en hulpverleners die met koolmonoxide in aanraking zijn geweest. Openhartig vertelden de slachtoffers over hun ervaringen met
koolmonoxidevergiftiging en allen hadden ze maar een boodschap: onderschat het gevaar van CO niet, je kunt het niet zien, ruiken of proeven, hang daarom altijd een CO-melder op! De zeer indringende ervaringsverhalen van slachtoffers, brandweermensen en ambulancepersoneel zijn terug te vinden
op de site.

Vervolg

Cijfers
Cijfers



71.124: aantal ingevulde testen

2.325.852: aantal mensen bereikt via Twitter

1.281.465: aantal mensen bereikt via Facebook




De Brandwondenstichting meet momenteel de effecten van de campagne. Met de campagne eindigt de aandacht voor de gevaren van CO niet. Dit jaar zal bijvoorbeeld aan het begin van het vaar- en campingseizoen en het begin van de winter weer aandacht gevraagd worden voor dit onderwerp in combinatie
met andere brandveiligheidsonderwerpen. De cijfers van de CO-campagne tonen aan dat we met een gezamenlijk optreden als brandweer een heel groot bereik hebben.

* Zie voor meer informatie over CO: www.brandweer.nl/koolmonoxide.