Ontwerp tracA(c)besluit Zuidasdok vastgesteld


12 maart 2015, 12:36

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft het ontwerp tracA(c)besluit Zuidasdok vastgesteld. De verbreding en het ondergronds brengen van de A10 Zuid en de uitbreiding en modernisering van het station Amsterdam Zuid is hiermee een stap dichterbij gekomen.

Forse impuls

Schultz: "Met het project Zuidasdok geven we een forse impuls aan de bereikbaarheid in dit economisch belangrijke gebied in Amsterdam. De Zuidas kan zich verder ontwikkelen tot toplocatie voor internationale bedrijven, winkels en nieuwe woningen."

Plan

De A10 Zuid is een van de drukste snelwegen van Nederland. De snelweg krijgt in totaal acht rijstroken voor doorgaand verkeer en vier stroken voor bestemmingsverkeer. De weg komt ter hoogte van het huidige station onder de grond te liggen. De ondertunneling van de A10 bij de Zuidas geeft het
verouderde station Amsterdam Zuid de ruimte om uit te groeien tot een hoogwaardig openbaar vervoerknooppunt. Bovendien worden de twee helften van de wijk aaneen gehecht waardoor er 1 woon-, werk- en winkelgebied kan ontstaan. De bouw van Zuidasdok, waarbij het ministerie van Infrastructuur en
Milieu samenwerkt met de provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam en de stadsregio Amsterdam, start in 2017.

Ter inzage

Van donderdag 12 maart tot en met woensdag 22 april 2015 liggen het ontwerptracA(c)besluit, het ontwerpbestemmingsplan en het milieueffectrapport (MER) van Zuidasdok ter inzage. Deze documenten beschrijven de kaders van het project Zuidasdok. Iedereen kan kennisnemen van de plannen,
wijzigingen en inpassingen en een zienswijze geven. Deze zienswijzen kunnen worden ingediend tot en met 22 april 2015. Op www.zuidasdok.nl meer informatie over het project en de procedure.

Informatiemarkt

De projectorganisatie Zuidasdok organiseert op maandag 23 maart 2015 van 16.00 tot 20.30 uur een informatiemarkt over het project Zuidasdok.

Locatie: WTC Amsterdam, Strawinskylaan 1, 1077 XW Amsterdam.

Zuidasdok is een project van Rijkswaterstaat, ProRail en gemeente Amsterdam om de bereikbaarheid van de Amsterdamse Zuidas en het noordelijk deel van de randstad in de toekomst te kunnen blijven garanderen.