Minder projecten door focus op FloraHolland 2020


12 maart 2015

Minder projecten door focus op FloraHolland 2020

In het kader van FloraHolland 2020 verlegt FloraHolland haar activiteiten. Als gevolg daarvan is en wordt een groot aantal projecten en activiteiten stopgezet.

Floraholland Keuken

FloraHolland wil betere marges creeren voor leden en hun klanten en eraan bijdragen dat meer consumenten meer gaan uitgeven aan bloemen en planten. FloraHolland positioneert zich als een open marktplaats, waar aanbieders van bloemen en planten en hun zakelijke klanten elkaar ontmoeten en waar
volop keteninformatie voorhanden is. Dat uitgangspunt veronderstelt respect voor ieders positie in de keten. Daarom laat FloraHolland activiteiten na het koopmoment zoveel mogelijk aan de markt over. FloraHolland wil wel, samen met de handel, tot marktvergroting komen. De consument goed leren
kennen om hem te kunnen verleiden, daar gaat het om. De afgelopen tijd is bekeken welke activiteiten en projecten bijdragen aan de in FloraHolland 2020 gestelde doelen en ambities en aan de continuiteit van de cooeperatie. Dat heeft tot enkele maatregelen geleid.

Actieve acquisitie bij retailers stopt

De actieve acquisitie bij retailers is gestopt. De afdeling Retail Services doet alleen nog projecten bij retailers op verzoek van en in samenwerking met klanten van de marktplaats, de leveranciers van de betrokken retailers. FloraHolland wil daarbij graag een verbindende rol spelen tussen
leden, hun klanten en de eindklanten, teneinde tot meer consumentenverkopen te komen.

Aandeel in marktpartijen afgestoten

FloraHolland stoot haar aandeel in de telersvereniging Decorum af. Decorum wil het rendement van haar leden verbeteren door het ontwikkelen van merken richting handel en consument. Aangezien FloraHolland vooral marktplaats wil zijn, laat zij dergelijke activiteiten voortaan over aan de
marktpartijen. Waar zinvol blijven FloraHolland en Decorum wel samenwerken.

FloraHolland stoot eveneens het aandeel in Frederique's Choice af. Dat was destijds genomen om kennis over dit segment in de webverkoop te verwerven. Die kennis is inmiddels goeddeels verworven, waardoor de noodzaak voor directe betrokkenheid minder is. Een actieve rol van FloraHolland binnen
Frederique's Choice past niet binnen FloraHolland 2020.

Flower Chain Services afgestoten

FloraHolland is niet meer actief in Flower Chain Services. Dit bedrijf verleende logistieke diensten aan retailers. Deze activiteiten zijn volledig overgedragen aan het bedrijf Hortichain BV, dat vooral actief is op het gebied van de bewaring, koeling en verwerking van bloemen en planten ten
behoeve van de retail.

Minder projecten

Ongeveer de helft van de lopende projecten is gestopt of tijdelijk stilgelegd. Projecten worden eventueel weer opgepakt als het daaronder liggende strategische thema volledig is uitgewerkt.

Het Nieuwe Veilen

Het kopersplaatnummer wordt niet meer weergegeven in het klokfront. Dat was al langer een wens van groepen leden en klanten. Veel gebruikers van de klok zien iets minder transparantie in de klokverkoop als positief voor een stabiele prijsvorming. Juist dat is een grote ambitie van het Nieuwe
Veilen binnen FloraHolland 2020. Volgende stappen worden met leden en klanten voorbereid.

* Bekijk hier het gehele FloraHolland Magazine artikel

Meer informatie

* www.floraholland.com/floraholland2020

Praat mee op de Community

Leden van FloraHolland, praat mee over de FloraHolland 2020 strategie op de Community.

* Ga naar de Community