Rode Kruis Ziekenhuis gaat sluiting Velsertunnel goed voorbereid tegemoet

12-03-2015

De renovatie van de Velsertunnel betekent nogal wat voor het Beverwijkse Rode Kruis Ziekenhuis. Jaarlijks behandelt het ziekenhuis ruim 13.700 patienten voor langere tijd en zijn er meer dan 19.500 dagopnames en bijna 215.000 polikliniekbezoeken. Facilitair manager John van Vliet van het ziekenhuis: `De tunnel gaat dicht, maar het RKZ blijft bereikbaar.'

John van Vliet, manager RKZ: `Er hangt veel af van goede communicatie. Een goed ingelichte klant weet wat hem te wachten staat en kan hierop anticiperen.'

Grote verantwoordelijkheid

`Het RKZ heeft veel belang bij een goede bereikbaarheid. Die komt in het geding als de Velsertunnel in 2016 negen maanden dicht gaat voor renovatie. We hebben een grote verantwoordelijkheid tegenover onze patienten, verwijzers, leveranciers en medewerkers. En vrezen bovendien dat zij mogelijk uitwijken naar andere ziekenhuizen. Daarom zijn we ruim van tevoren begonnen met voorbereiden.'

Consequenties in kaart

`We hebben een taskforce opgericht met daarin mensen vanuit de hele organisatie; van medische staf tot beveiligers. Ook zijn we in gesprek met Rijkswaterstaat en IJmond Bereikbaar. We hebben in kaart gebracht welke consequenties de sluiting voor de organisatie heeft, voor onze patienten, hun bezoekers, de verwijzers, leveranciers en eigen medewerkers. Wie aangewezen is op vervoer door de Velsertunnel, wordt straks afgesloten van de snelste route naar het ziekenhuis.'

Extra maatregelen

`Het is aan ons hiervoor passende maatregelen te verzinnen. In ieder geval sluiten we aan op de verkeers- en bereikbaarheidsmaatregelen van Rijkswaterstaat. Zo denken we aan oplaadpalen voor e-bikes en een shuttle-service voor patienten die met de trein komen. Ook hangen we digitale informatiedisplays in de wachtkamers met actuele reisinformatie.'

Goed communiceren

`Daarnaast hangt veel af van goede communicatie. Immers, een goed ingelichte klant weet wat hem te wachten staat en kan hierop anticiperen. Speciaal hiervoor zetten we online portalen voor patienten en huisartsen op. Via deze portalen kunnen zij digitaal inloggen en bijvoorbeeld afspraken maken. Ook bieden de portalen de mogelijkheid sneller en beter met patienten te communiceren. Bijvoorbeeld door het aanbieden van de door RWS verstrekte actuele reisinformatie. Uiteraard passen we onze website ook aan, met reistips en andere informatie over de Velsertunnel.'

Heldere boodschap

`Met de huisartsen in de regio gaan we in overleg. De boodschap is helder: de tunnel is dicht, het RKZ blijft bereikbaar. We nemen extra maatregelen zodat we ook fysiek bereikbaar zijn en we informeren onze patienten goed zodat zij zo min mogelijk hinder ervan ervaren. Daarvoor zijn ook folders beschikbaar, zetten we de regionale bladen in en uiteraard de sociale media. Een goede timing van de communicatie is belangrijk. Als je te vroeg begint, blijft de boodschap niet hangen. Ben je te laat, dan denken huisartsen dat we niet bereikbaar zijn en verwijzen ze hun patienten naar een ander ziekenhuis.'