Dames van het Groot Omroepkoor

Persbericht

Zelden gehoord

Concert vrijdag 13 maart 2015, 20.15 uur, TivoliVredenburg (Hertz zaal, 6e verdieping), Utrecht

Inleiding 19.30 uur, Hertz Zaal: Kees Wisse

Dames van het Groot Omroepkoor

RFO Projectensemble

Pieter-Jelle de Boer - dirigent

Anitra Jellema - sopraan

Judith Petra - sopraan

Pierrette de Zwaan - alt

Marcel Beekman - tenor

Janá ek: Vl í stopa (Het wolvenspoor); Belveder uit Hrad anské písni ky (Liederen van Hrad any)

Stravinsky: Cantate

Brahms: Vier Lieder aus dem Jungbrunnen opus 44

Schumann: Drei Lieder opus 114

Schubert: Ständchen

Brahms: Vier Gesänge opus 17

Tijdens het concert van De Vrijdag van Vredenburg van 13 maart aanstaande is een bijzondere afvaardiging van de omroepensembles te horen in de kamermuziekzaal van het nieuwe TivoliVredenburg. Pieter-Jelle de Boer dirigeert de vrouwen van het Groot Omroepkoor en een ensemble met musici van het Radio Filharmonisch Orkest. Voor koorzangers, fijnproevers en alle andere liefhebbers duiken zangers en musici in de schatkist van de negentiende-eeuwse koormuziek. In die eeuw schoten zangclubs en koorverenigingen als paddenstoelen uit de grond. Componisten als Brahms, Schumann en Schubert haakten daar graag op in. ‘Om je gevoel voor melodie te ontwikkelen, is het het beste veel te componeren voor a cappella-koor', schreef Brahms. Zijn voorliefde gold het vrouwenkoor: hij richtte er zelf een op en dirigeerde het drie jaar.

Ook Janá ek en Stravinsky componeerden voor deze bezetting. In Janá eks Het wolvenspoor worden de vrouwen ingezet om het liefdesbedrog aan de kaak te stellen dat een oude houthakker wordt aangedaan door zijn jonge, mooie vrouw. Stravinsky vond een vrouwenkoor het ideale ‘instrument’ om Oud-Engelse teksten in een cantate te verwerken. Drie liederen zijn semi-religieus, het vierde is een onvervalst liefdeslied - reden genoeg voor Stravinsky om het een seculiere of wereldlijke cantate te noemen.

Pieter-Jelle de Boer kreeg in 2010 de aandacht van de muziekwereld door het winnen van de hoogste onderscheiding bij het Antonio Pedrotti dirigentenconcours in Trento, Italië. Hij treedt regelmatig op als gastdirigent bij onder meer het Orchestre Philharmonique Royal de Liège, het Nederlands Symfonieorkest en het Orchestre National Bordeaux-Aquitaine, waaraan hij van 2009 tot 2012 als assistent-dirigent verbonden was. Daarnaast dirigeerde hij orkesten in Duitsland, Frankrijk en Italië, en werkte hij samen met gerenommeerde solisten als Pieter Wispelwey, Alena Baeva, Thierry Escaich, Béatrice Uria-Monzón en de jonge opkomende tenor Michael Fabiano.

Aan dit concert ging voor leerlingen uit de 4e klas van het Gemeentelijk Gymnasium Hilversum muziek een educatief project vooraf. Tijdens drie projectdagen zijn de leerlingen op vocaal gebied ondergedompeld in de liederen van Schubert, Brahms en Schumann. Op vrijdag 13 maart laten zij hun prestaties zien tijdens de inleiding op het concert door het Groot Omroepkoor. Het project is een samenwerking tussen TivoliVredenbrug, AvroTros, Goethe Institut Amsterdam, Gemeentelijk Gymnasium Hilversum en de Stichting Algemene Muziekeducatie Nederland.