Test met elektrische stadsbus in Maastricht

In Maastricht rijdt vanaf 13 maart bij wijze van proef op het traject van lijn 4 (Maastricht Vilapark naar azM) een volledig elektrisch aangedreven stadsbus. De bus, geproduceerd door VDL Bus & Coach, wordt ingezet in het kader van het project Zero Emissie Busvervoer (ZEB). Deelnemers aan dit project zijn de Provincie Limburg, de gemeente Maastricht, vervoerder Veolia Transport Limburg en de stichting ZEB. De proef moet een opmaat zijn naar een omschakeling van alle huidige diesel- en gasbussen naar elektrisch aangedreven bussen.

"De voordelen van elektrisch aangedreven bussen zijn duidelijk", zegt Patrick van der Broeck, gedeputeerde van de Provincie Limburg en onder meer verantwoordelijk voor het openbaar vervoer. "De uitstoot van schadelijke stoffen is nul, er worden geen fossiele brandstoffen gebruikt en de bussen produceren bijna geen geluid. Voordelen die zeker in een binnenstad van groot belang zijn."

Praktijkproef

Maastricht is een van de eerste steden waarin een uitgebreid experiment in een normale dienstregeling met een volledig elektrisch aangedreven bus van twaalf meter lang wordt gedaan. Veolia heeft al eerder enkele dagen elektrische bussen van verschillende leveranciers in Maastricht getest. Nu gaat het om een langdurige test. Deze bus wordt gezien als voorloper op de definitieve invoering van zero emissie busvervoer in Limburg. De voorbereidingen van dit project zijn gefinancierd uit het Elena fonds dat wordt beheerd door de Europese Investerings Bank. De Stichting ZEB heeft samen met de provincies Brabant en Limburg succesvol een beroep gedaan op deze subsidiemogelijkheid. Doel is om in beide provincies de komende jaren de opschaling naar volledig zero emissie busconcessies te realiseren. De test in Maastricht is hiervan de eerste tastbare stap.

Een elektrisch aangedreven bus is momenteel nog fors duurder dan een bus met dieselmotor: 400.000 tegen 250.000 euro. De bus die in Maastricht wordt ingezet, is ontwikkeld en geproduceerd door VDL, het moederbedrijf van NedCar in Born.

De proef in Maastricht is in eerste instantie bedoeld om de inzet van elektrische bussen in de praktijk te testen. Gekeken wordt specifiek naar technische betrouwbaarheid en de totale kosten per kilometer. Ervaringen van chauffeurs, reizigers en monteurs worden meengenomen in de uiteindelijke beoordeling.

Omschakeling

Stichting ZEB streeft naar een omschakeling in 2025 van alle 5.100 diesel- en gasbussen in Nederland naar bussen met elektromotoren. Grootste knelpunt is het gebrek aan vertrouwen en bewijs dat het zero emissie materieel niet duurder is dan diesel bussen. Daarnaast nemen de kosten voor zero emissie bussen de komende jaren naar verwachting af door verdere opschaling van productie en snelle ontwikkeling van batterijtechnologie. De elektrische bus beleefde op 13 maart zijn vuurdoop in Maastricht. Gedeputeerde Patrick van der Broeck, wethouder Gerdo van Grootheest van Maastricht, Ben Dwars Concessie directeur Veolia Transport Limburg en Ellen Lastdrager van de Stichting Zero Emissie Busvervoer waren samen met leerlingen van basisschool Binnenstad aan boord van de eerste rit die voerde naar de Markt in Maastricht. De bus wordt ingezet op lijn 4 die rijdt tussen AZM en Villapark Maastricht.

Gerdo van Grootheest, wethouder duurzaamheid van de gemeente Maastricht: "Maastricht werkt aan een klimaatneutrale stad in 2030. Dat lukt alleen als bedrijven, maatschappelijke organisaties, burgers en de overheid de handen ineen slaan. Deze proef is daar een prachtig voorbeeld van."