Nederlanders besteden in 2014 bijna € 14 miljard online

Persbericht

Nederlanders besteden in 2014 bijna € 14 miljard online

20% van de Nederlanders (15+) heeft in 2014 ten minste één online aankoop via een anderstalige website gedaan

Ede, 16 maart 2015

Nederlanders (15+) hebben in 2014 gezamenlijk € 13,96 miljard (inclusief BTW) uitgegeven aan online aankopen. Aan online aankopen van producten is in 2014 € 7,02 miljard uitgegeven, aan diensten heeft de Nederlandse consument online € 6,94 miljard besteed. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland, dat wordt uitgevoerd door GfK en mogelijk wordt gemaakt door PostNL. Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van meer dan 2100 (web)winkels in Nederland, is de opdrachtgever achter de Thuiswinkel Markt Monitor.

Het vierde kwartaal van 2014 laat, mede door de Sinterklaas- en kerstperiode, een piek zien in de absolute online bestedingen van Nederlandse consumenten. Nederlanders hebben in het vierde kwartaal maar liefst € 4,16 miljard online besteed, verdeeld over 36,67 miljoen aankopen. Hiermee komen de totale online consumentenbestedingen in 2014 uit op € 13,96 miljard. In totaal zijn er in 2014 127,36 miljoen aankopen via het internet gedaan, wat neerkomt op 6% van alle aankopen die binnen de totale markt zijn gedaan.

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “De groei van online bestedingen over heel 2014 bedraagt 8,4%. De aanjager hiervan is de groei in de bestedingen in de tweede helft van 2014 die 11,9% bedraagt, de hoogste groei in het tweede half jaar van de afgelopen 5 jaar. Er lijkt daarmee sprake te zijn van een opwaartse trend; consumenten vinden meer dan ooit de weg naar online aankopen doen, thuis, op het werk, in de winkelstraat of soms ook al in de winkel."

Online bestedingen % groei over de halve jaren 2010-2014

Online aandeel in bestedingen hoger bij diensten

De absolute online bestedingen aan producten (€ 7,02 miljard) enerzijds en diensten (€ 6,94 miljard) anderzijds zijn nagenoeg gelijk aan elkaar. Kijkend naar de online aandelen zijn er echter grote verschillen zichtbaar tussen aankopen van producten en diensten. De zeven miljard euro die Nederlanders in 2014 online uitgeven aan de aankoop van producten, zoals kleding, elektronica en speelgoed, vertegenwoordigt 10,2% van de totale bestedingen aan productaankopen. Als het gaat om de aankoop van diensten, zoals reizen en verzekeringen, is een ander beeld vast te stellen: twee derde van alle bestedingen aan aankopen van diensten komt voort uit het online kanaal. In totaal is hiermee 17,6% van alle bestedingen binnen de totale markt, zoals die binnen de definitie van de Thuiswinkel Markt Monitor is geformuleerd, afkomstig uit het online kanaal. In deze definitie van consumentenbestedingen zijn detailhandels uitgaven van consumenten in tankstations, bij apothekers en in delen van de ambulante handel niet meegenomen.

Wijnand Jongen: “Vergelijken we bestedingen aan online gekochte producten met de totale bestedingen aan consumentenproducten, dan bedraagt het aandeel online circa 7.6%. Op basis van CBS cijfers schat Thuiswinkel.org dat de totale bestedingen van huishoudens aan producten in 2014 bijna € 93 miljard (inclusief BTW) zijn.”

Online uitgaven aan Sinterklaas en kerst dragen bij aan een sterk vierde kwartaal

Het vierde kwartaal is goed voor 30% van alle online bestedingen in 2014. Er worden in dit kwartaal 36,67 miljoen online aankopen gedaan. Deze piek heeft alles te maken met de verkoop van cadeaus en artikelen voor de Sinterklaas en kerst. De invloed van de Sinterklaas- en kerstperiode is het meest duidelijk terug te zien binnen de speelgoedmarkt. De online bestedingen aan speelgoed bedragen in Q4 € 84 miljoen. Hiermee komt meer dan 50% van alle online speelgoed omzet in 2014 voort uit het vierde kwartaal.

Gino Thuij, GfK: “Omdat we nu per kwartaal inzicht hebben in de online bestedingen van de Nederlandse consument, is nu perfect inzichtelijk hoe belangrijk Q4 is voor de online speelgoedbranche. De helft van alle online bestedingen binnen deze sector komen uit het vierde kwartaal.”

Een ander marktsegment waarin het feestdagen-effect duidelijk zichtbaar is, is media & entertainment. Een forse piek in online aankopen van vooral boeken & e-books en spelcomputers & games, zorgt ervoor dat de online bestedingen aan media & entertainment in Q4 op € 194 miljoen uitkomen.

Ook voor de verzekeringsbranche is het vierde kwartaal erg belangrijk: in Q4 wordt er door de Nederlandse consument € 1,06 miljard aan nieuwe verzekeringen online afgesloten. Hiermee wordt in Q4 53% van de totale online bestedingen aan verzekeringen omgezet. Deze jaarlijks terugkerende piek is te herleiden naar de nieuwe zorgverzekeringen die in deze periode worden afgesloten.

3% Van de online bestedingen in 2014 afkomstig uit Cross Border aankopen In 2014 heeft 20% van de Nederlandse bevolking één of meerdere Cross Border aankopen, dat wil zeggen online aankopen via niet Nederlandstalige websites, gedaan. Deze groep Cross Border kopers besteedt naar inschatting in totaal € 390 miljoen aan hun online aankopen in het buitenland. Cross Border vertegenwoordigt hiermee 3% van de totale online bestedingen in het afgelopen jaar. De belangrijkste Cross Border marktsegmenten zijn vliegtickets en accommodaties (€ 132 miljoen), IT (€ 42 miljoen) en kleding (€ 31 miljoen). Vooral Chinese en Duitse webwinkels zijn populair: 23% van de Cross Border omzet gaat naar Chinese webwinkels en 18% naar Duitse webwinkels.

Voor meer informatie over de Thuiswinkel Markt Monitor en het bestellen van het rapport kunt u contact opnemen met Gino Thuij, GfK (Gino.Thuij@gfk.com).

Wilt u alle belangrijkste conclusies uit het rapport zien? Bekijk dan hier de interactieve video

Download hier de infographic Thuiswinkel Markt Monitor Q4 2014

Download hier de infographic Cross Border bestedingen 2014

EINDE PERSBERICHT

Opzet Thuiswinkel Markt Monitor:

In de Thuiswinkel Markt Monitor wordt de totale Nederlandse consumentenmarkt in kaart gebracht. Het rapport is gebaseerd op continue consumenten datatracking, aangevuld met retailonderzoek en additioneel consumentenonderzoek onder netto 7.500 personen. Binnen de definitie van de totale online markt zijn alle persoonlijke en huishoudelijke consumentenaankopen inbegrepen, exclusief online gaming en online gambling. Bestelde artikelen die zijn geretourneerd en uiteindelijk dus niet zijn aangeschaft, vallen ook buiten deze rapportage. Op basis van de vastgestelde marktsegmenten kan een onderscheid worden gemaakt in producten en diensten.

Alle B2C aankopen van producten en diensten worden meegenomen in de Thuiswinkel Markt Monitor, ongeacht waar het product of de dienst gekocht wordt: thuis, op het werk, onderweg, in de winkelstraat of in de winkel (online instore via een tablet of zuil). De cijfers zijn inclusief btw.

De Thuiswinkel Markt Monitor wordt gesponsord door PostNL. PostNL is sinds januari 2009 hoofdsponsor van de Thuiswinkel Markt Monitor en maakt het mogelijk dat alle leden en business partners van Thuiswinkel.org vier keer per jaar een gratis exemplaar van de Thuiswinkel Markt Monitor ontvangen.

Over Thuiswinkel.org

Thuiswinkel.org is dé belangenvereniging voor webwinkels in Nederland en geeft het keurmerk Thuiswinkel Waarborg uit. Dit is het kwaliteitskeurmerk voor webwinkels en consumenten: online kopen bij betrouwbare webwinkels. Daarnaast is Thuiswinkel.org de kennis-, informatie- en netwerkplek voor online winkels en partners.

Alle leden van Thuiswinkel.org onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de Algemene Voorwaarden Thuiswinkel, die overeengekomen zijn met de Consumentenbond, onder auspiciën van de Sociaal Economische Raad (SER). Voor consumenten betekent dit dat de aangesloten leden zich houden aan alle relevante wet- en regelgeving voor verkoop op afstand.

Thuiswinkel.org heeft als doel door middel van haar activiteiten het vertrouwen in online verkoop te bevorderen. Door middel van congressen, workshops, onderzoeken, round tables, de Ecommerce Benchmark en Thuiswinkel Waarborg Reviews draagt Thuiswinkel.org bij aan de professionalisering van de branche. De vereniging telt inmiddels meer dan 2100 leden en fungeert als spreekbuis voor de leden.

Wetgeving op het gebied van e-commerce wordt voor een belangrijk deel bepaald in de Europese Unie. Thuiswinkel.org participeert daarom als een van de initiatiefnemende partijen in Ecommerce Europe, de Europese koepelorganisatie voor webwinkels.

Over GfK

GfK biedt betrouwbare markt- en consumenteninformatie waardoor klanten betere beslissingen kunnen nemen. Over de hele wereld combineren meer dan 13.000 marktonderzoek-experts hun passie met de jarenlange onderzoekservaring van GfK. Hierdoor is GfK in staat om wereldwijde inzichten te koppelen aan lokale marktinformatie uit meer dan 100 landen. Door gebruik te maken van innovatieve technologieën, zet GfK big data om in smart data. Hierdoor kunnen onze klanten hun concurrentievoordeel verbeteren en krijgen zij meer inzicht in de keuzes en ervaringen van hun consumenten.

Over PostNL

Wij zijn PostNL. We zijn een onmisbare schakel tussen de fysieke en online wereld. We hebben het grootste netwerk voor brieven, pakketten en e-commerce in de Benelux. Door combinaties van slimme netwerken en digitale toepassingen bieden we waardevolle oplossingen aan onze klanten. We leven in een wereld waar digitale toepassingen een steeds grotere rol in ons dagelijkse leven spelen. Deze diensten ontwikkelen zich snel. We benutten onze vindingrijkheid om steeds nieuwe manieren te bedenken om afzender en ontvanger te verbinden.

Als het eerste beursgenoteerde postbedrijf zijn wij een voorbeeld voor de rest van de wereld in het automatisch sorteren van brieven. Daarnaast speelt ons innovatieve pakkettennetwerk optimaal in op de wensen van de webwinkeliers. Buiten Nederland zijn we actief in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Italië, België en Luxemburg. Bij PostNL werken in totaal meer dan 56.000 mensen. In 2014 bedroeg onze omzet bijna € 4,3 miljard.