GroenLinks: ‘Onbegrijpelijk dat Schultz vasthoudt aan prestigeproject A27

GroenLinks: ‘Onbegrijpelijk dat Schultz vasthoudt aan prestigeproject A27’

Het is 'totaal onbegrijpelijk' dat VVD-minister Melanie Schultz-Van Haegen vast blijft houden aan haar voorgenomen besluit om de A27 te verbreden. Dit zegt GroenLinks-gedeputeerde Mariëtte Pennarts in reactie op de uitspraken van minister Schultz-Van Haegen in het Algemeen Dagblad dat de verbreding van de A27 'zeker door zal gaan’.

‘Keer op keer blijkt uit onderzoeken en rekenmodellen dat het verbreden van de A27 het probleem van de opstopping alleen verplaatst, dat de maatschappelijke kosten veel hoger zijn dan de baten, en dat we bovendien in de toekomst niet meer, maar juist veel minder autoasfalt nodig hebben. En toch dendert ze vrolijk door op de doodlopende weg van het asfaltdenken. Ik vind het onbegrijpelijk.’

7 banen in de stad

Volgens Pennarts is de honger van de minister naar meer asfalt niet alleen duur, het is volgens haar bovendien inefficiënt. ‘We blijven het herhalen: de A27 komt niet voor in de topfilelijsten. Bovendien heeft een verbreding een auto-aantrekkende werking, dat betekent dat er meer autoverkeer de stad Utrecht in gaat. Hoe moet de stad dat extra verkeer verwerken?’

Dat de minister in het dinsdag verschenen artikel in het Algemeen Dagblad zegt dat de verbreding van de A27 juist nodig is ‘omdat ook in de stad Utrecht het verkeer moet blijven doorstromen’, noemt ze erg vreemd. ‘Ik herinner de minister graag aan haar eerdere uitspraak: ik kan wel 7 banen om Utrecht leggen, ik kan geen 7 banen in de stad leggen.’

Ouderwets waanidee

Het is volgens Pennarts bovendien een ‘waanidee’ van de VVD dat meer asfalt essentieel is voor economische voorspoed. ‘Dit beeld is onder meer gebaseerd op het idee dat het autoverkeer groeit. Dit terwijl de eerder voorspelde groeicijfers bij lange na niet uitkomen. We zien een cultuurverandering onder jongeren die steeds minder talen naar een eigen auto, en een doorbraak van de deeleconomie. Bovendien ziet ook minister Schultz een grote toekomst voor autonoom vervoer. Als auto's straks in treintjes over de weg rijden, is wegverbreding helemaal niet meer nodig. Bouwen voor leegstand noemen we dat, en we hebben aan de kantorenmarkt kunnen zien wat dat betekent.’