GAZO stapt in cliëntenmedezeggenschap 2.0


Online meepraten over zorg en welzijn in je wijk vanaf je tablet, laptop of mobiele telefoon

Amsterdam Zuidoost, 20150317 -- De Cliëntenraad van de Stichting Gezondheidscentra Amsterdam Zuidoost (GAZO) is gestart met een e-community op de website www.client-feedback.nl. In de e-community praten cliënten van de GAZO gezondheidscentra over zorg en welzijn die zij in hun wijk ontvangen. De community is alleen gratis toegankelijk voor de cliënten van GAZO, zij melden zich eenmalig aan via www.client-feedback.nl. Via de e-community kan de Cliëntenraad GAZO eenvoudig een grote groep cliënten bereiken. Voor de cliënten is het ook eenvoudig om feedback te geven over de door de GAZO geleverde zorg.

Te weinig contact met de achterban
Met de community gaat de Cliëntenraad GAZO het contact met de achterban nieuw leven inblazen. Van alle inwoners van Amsterdam Zuidoost staat 52% ingeschreven bij een van de zes GAZO gezondheidscentra. De Cliëntenraad GAZO realiseerde zich in de zomer van 2014 dat zij in onvoldoende mate namens deze achterban kon praten. Er kwam weinig respons op uitnodigingen voor bijvoorbeeld informatie avonden van de cliëntenraden van de afzonderlijke gezondheidscentra. Door een e-community op te zetten verwacht de Cliëntenraad GAZO dat het eenvoudiger is voor de cliënten van GAZO om mee te praten over zorg en welzijn in hun wijk. De doelstelling is dat de e-community aan het einde van 2015 ongeveer 150 leden per gezondheidscentrum telt, in totaal 900 leden.

Mening van de achterban vragen én informatie bieden aan de achterban
In de e-community vraagt de Cliëntenraad GAZO de leden zo nu en dan naar hun mening via een korte vragenlijst over zaken die met zorg en welzijn in de wijk te maken hebben. Zo is op dit moment de telefonische bereikbaarheid van het gezondheidscentrum onderwerp van de eerste peiling. Leden van de community, maar ook zorgverleners van GAZO, kunnen ook onderwerpen aandragen om te bespreken in de community. Daarnaast komen de nieuwe mogelijkheden in de gezondheidszorg op het gebied van e-health aan bod. Denk bijvoorbeeld aan het zelf meten en bijhouden van bloedglucose of oefeningen die iemand thuis zelf kan doen.

Samen met de GAZO organisatie werken aan continue verbetering van zorg en welzijn
Op deze manier wil de Cliëntenraad GAZO de cliëntenmedezeggenschap 2.0 vormgeven in een periode waarin de zorg enorm aan het veranderen is. De overdracht van taken van het Rijk naar de gemeente, ingegaan per januari 2015, zal naar verwachting een zware wissel gaan trekken op de gezondheidszorg. De huisarts krijgt een coördinerende rol, naast zijn rol als zorgverlener. Het is de taak van de Cliëntenraad om met de bril van cliënten/patiënten te volgen of deze taakverandering niet ten koste gaat van de kwaliteit van de zorg. Mede op basis van wat gezegd wordt in de e-community gaat de Cliëntenraad GAZO het gesprek aan met de Raad van Bestuur van GAZO om de kwaliteit van zorg en welzijn in Amsterdam Zuidoost zo goed als mogelijk te maken.

“De cliëntenparticipatie bij GAZO werkt al jaren naar tevredenheid.” aldus Andreas Keck, bestuurder bij GAZO. “De Raad van Bestuur staat open voor de mening van onze cliënten en wij hebben veel profijt van de discussies die wij met de Cliëntenraad voeren. Het initiatief van de Cliëntenraad GAZO om een e-community te starten juichen wij van harte toe als GAZO organisatie. De Cliëntenraad laat zien dat zij met haar tijd meegaat en door gebruik te maken van een online community kan de Cliëntenraad haar bereik flink vergroten. Voor de GAZO organisatie betekent deze e-community dat we meer en beter contact krijgen met onze cliënten buiten de bezoeken aan de zorgverlener. Dit helpt mede om de zorg in onze zes gezondheidscentra te verbeteren.”

“Met de e-community gaat de Cliëntenraad GAZO op een moderne manier communiceren met de achterban” vertelt Anna Kok, voorzitter van de Cliëntenraad GAZO. “We gebruiken de e-community om signalen van de cliënten te ontvangen over de beleving van de verleende zorg in een GAZO gezondheidscentrum. Deze signalen nemen we mee in ons reguliere overleg met het management van de GAZO. Daarnaast gaan we als Cliëntenraad GAZO ook nieuws delen met de achterban over zorg en welzijn in de wijk via korte artikelen op de website en via een nieuwsbrief.”





Clientenraad GAZO