Feestelijke opening Rode Loper Damrak


25 maart 2015

Het Damrak, het oudste stukje van Amsterdam, heeft een geheel nieuw uiterlijk gekregen. Heijmans heeft hier in opdracht van gemeente Amsterdam gebouwd aan het vernieuwen van het Damrak, tussen het Centraal Station en de Dam. De herinrichting was het beginpunt van project de Rode Loper , een
vernieuwde en volwaardige entree van de stad. Gisteren werd het heringerichte gebied officieel geopend.

Het project Rode Loper omvat de herinrichting van de openbare ruimte boven het trace van de Noord/Zuidlijn in stadsdelen Centrum en Zuid. De Rode Loper loopt van het Damrak, via de Beursstraat, het Beursplein, het Rokin, de Oude Turfmarkt en de Munt naar de Vijzelstraat, de Vijzelgracht en de
Nieuwe Vijzelstraat. In stadsdeel Zuid volgt de Rode Loper de Ferdinand Bolstraat tot de Van Ostadestraat. Meer info

Tijdens de opening werd de rode loper over de hele lengte van het Damrak uitgerold. Samen met omwonenden en de ondernemers liepen de wethouders Litjens en Choho en stadsdeelbestuurders Oranje en Van Pinxteren over het gehele nieuwe traject. Tijdens de wandeling werden zij verrast met
verschillende activiteiten, zoals een steltloopster, een jazzband en een 'wall of fame' waar voorbijgangers op de foto konden. Na afloop zorgden de bestuurders voor de officiele handeling. Daarmee werd het eerste deel van de Rode Loper teruggegeven aan de bewoners, ondernemers en bezoekers van
het Damrak.

Vandaag openden bestuurders en ondernemers samen het nieuwe #Damrak met het uitrollen van een 500 m lange #rodeloper pic.twitter.com/zvDjjTbsyf

-- Rode Loper (@RodeLoper020) March 24, 2015

Rode Loper

Na het startschot van de werkzaamheden in 2013 heeft het Damrak een metamorfose ondergaan. De openbare ruimte op het Damrak kreeg in een jaar tijd een geheel nieuw uiterlijk. Een uiterlijk dat voor miljoenen bezoekers en bewoners van de stad niet onopgemerkt is gebleven. Het Damrak is de
belangrijkste toegangspoort van de stad en een van de drukste plekken in Amsterdam. Dagelijks verplaatsen tienduizenden mensen zich per tram, auto, fiets en te voet tussen het Centraal Station en de binnenstad.

Om meer ruimte te creeren voor de voetgangers en fietsers heeft gemeente Amsterdam in dit project geinvesteerd. Naast de werkzaamheden aan de trottoirs, rijbanen en tramsporen heeft Heijmans ook de 100 jaar oude kademuur vervangen. Deze 160 meter lange kademuur is gebouwd boven de tunnel van
de Noord/Zuidlijn terwijl de rondvaartbedrijven open bleven.

Previous Next

Zowel de wegwerkzaamheden als de werkzaamheden aan de kademuur werden uitgevoerd terwijl het Damrak bereikbaar bleef en de ondernemers hun winkel open konden houden. Dit maakte het werk complexe klus en is daarom in verschillende fases uitgevoerd.

Eind 2014 was het meeste werk al klaar. Met de plaatsing van een aantal natuurstenen banken, in dezelfde stijl als de bestrating, zijn deze maand de werkzaamheden door Heijmans afgerond.

Meer informatie

Lars Sies

Projectleider

* lsies@heijmans.nl
* Bekijk mijn profiel
* +31 (0)6 222 344 05

* Deel op LinkedIn
* Deel op Twitter
* Deel op Facebook
* Deel via e-mail

* Deel op LinkedIn
* Deel op Twitter
* Deel op Facebook
* Deel via e-mail

Meer Heijmans

Van Centraal Station tot de Dam
Hoe staat het met

De Rode Loper

Van Centraal Station tot de Dam
Lees verder
Visitekaartje van Amsterdam
Project

Herinrichting Damrak

Visitekaartje van Amsterdam
Bekijk dit project
Van 'slechtste weg' tot prestigebaan
Project

Geerard Van den Daelenlaan

Van 'slechtste weg' tot prestigebaan
Bekijk dit project
Volvo en Honda rijden vernieuwde Geeraard Van den Daelelaan in Gentse haven officieel in
Nieuws

Van `slechtste weg van Gent' tot innovatief prestigeproject

19 december 2014
Bekijk dit bericht