Veranderingen in Hulp bij het huishouden


De gemeente is niet meer verantwoordelijk voor het voeren van een schoon huishouden. Dit staat in de nieuwe Wet op de maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en is ingegaan op 1 januari 2015. Wij hebben daarom nieuw beleid ontwikkeld.

De gemeenteraad is op 26 maart 2015 akkoord gegaan met de nieuwe uitgangspunten voor de Hulp bij het huishouden. Het gaat hier om de werkzaamheden die vallen onder de Hulp bij het huishouden 1. Wij stoppen met de uitvoering hiervan. Voor degenen die gebruik maken van de Hulp bij het huishouden
2 verandert er niets.

Wat betekent dit voor u?

* U bent zelf verantwoordelijk voor het voeren van een schoon huishouden.Kunt u zelf niet meer schoonmaken, dan bent u wel zelf verantwoordelijk voor de organisatie hiervan.
* U bent zelf in staat hiervoor een oplossing te vinden, al dan niet met behulp van uw familie, buren en vrienden.
* Deze oplossing kan een betaalde hulp zijn of een onbetaalde hulp.
* Wanneer het niet lukt de hulp zelf te betalen dan kunt u een beroep doen op de mogelijkheden van de Bijzonder Bijstand. Op deze manier kunt u in aanmerking komen voor gehele of gedeeltelijke vergoeding van de kosten.

Wanneer gaat het nieuwe beleid in?

Wij maken gebruik van een ruime overgangsperiode tot 1 januari 2016. Tot die datum verandert er nog helemaal niets en blijft alles nog zoals het is. Daarna kunnen de bestaande clienten nog gebruik maken van een verlengde overgangsperiode tot 1 mei 2016. Wanneer clienten deze eerste vier
maanden van 2016 de huidige hulp van de zorgaanbieder nog aanhouden krijgen zij nog extra financiele ondersteuning. Informatie hierover volgt nog na de zomer. Na 1 mei 2016 zijn inwoners helemaal zelf aangewezen op het schoonhouden van uw huis. Nieuwe clienten kunnen zich aanmelden voor de
huidige Hulp bij het huishouden 1. De termijn van de beschikking verloopt dan op 1 januari 2016.

Brief met informatie

Alle clienten die gebruik maken van de huidige Hulp bij het huishouden krijgen een brief van de gemeente over de nieuwe regelgeving. Met een bijgevoegd antwoordformulier kunnen clienten aangeven al of niet gebruik te maken van de mogelijkheid van een persoonlijk gesprek met een van de
medewerkers van het wijkteam. Een persoonlijk gesprek is met name van belang voor clienten die, gelet op de uitgangspunten van het nieuwe beleid, door persoonlijke omstandigheden niet in staat zijn zelf voldoende hulp te organiseren. De medewerkers van het wijkteam kijken dan met de client
naar wat de gevolgen zijn van de nieuwe regelgeving voor de nieuwe situatie en welke maatregelen de client zelf kan nemen. De client kan iemand uitnodigen voor ondersteuning bij dit gesprek. Dat kan een familielid, vriend of kennis zijn, of iemand anders die de client bij dit gesprek met raad
en daad bijstaat.

Beeindiging beschikking

Alle clienten krijgen voor de zomer een formele beeindigingsbrief van hun huidige beschikking. De huidige beschikking wordt dan per 1 januari 2016 beeindigd.

Meer informatie

Kijk voor meer informatie op de website van het Wijkteam Hollands Kroon.