Geparkeerde brandstofcelauto op waterstof is energiecentrale voor hu..


7 april 2015

Een brandstofcelauto die op waterstof rijdt kan in de toekomst dienst doen als energiecentrale voor huizen en kantoren. Een revolutionair auto-ontwerp: milieuvriendelijk transport en energievoorziening op de koop toe. NWO-gefinancierde onderzoekers van de TU Delft gaan in het project `Car as a
Power Plant' binnen het programma Uncertainty Reduction in Smart Energy Systems (URSES) het rendement en de werking van deze vorm van stroomlevering verder onderzoeken.

Zuid-Koreaanse autofabrikant Hyundai presenteert op 8 april het type IX35 FCEV in Nederland. Rijdend verbruikt deze auto elektriciteit die hij uit waterstof genereert. Geparkeerd produceert de auto elektriciteit in de brandstofcel. Wetenschappers gaan met de nieuwe Hyundai in The Green Village
van de TU Delft de optimalisatie van alle processen die samenhangen met voortstuwing en energieproductie met brandstofcellen uit waterstof nader onderzoeken. Van de productie en het tanken van waterstof, de verbetering van de levensduur en waarde van de brandstofcel tot aan de aansluiting van
auto's op het elektriciteitsnet.

Een brandstofcelauto is een elektrische auto met een brandstofcel aan boord die elektriciteit uit waterstof en zuurstof maakt. Brandstofcelauto's zorgen voor efficienter en schoner transport. Een auto wordt doorgaans maar 5 procent van de tijd gebruikt. De rest van de tijd staat hij stil. Als
de brandstofcelauto geparkeerd staat, kan hij nog steeds elektriciteit produceren. Deze elektriciteit kan worden gebruikt in huizen en kantoren. Brandstofcelauto's hebben daarnaast twee nuttige (en schone) bijproducten: water en warmte.

Systeemrendement

Rijden gebeurt nu veelal op benzine, diesel of gas. De energie-efficientie van deze motoren is niet erg goed, ongeveer 25 tot 40 procent, en ze stoten CO[2] uit. Daarom ontwikkelen veel autofabrikanten alternatieven, zoals de brandstofcelauto. Met de brandstofcel kan met een rendement van
ongeveer 40 tot 45 procent elektriciteit via waterstof uit gas worden gehaald. Dit is een hoger rendement dan dat van onze huidige elektriciteitsproductie.

Car as Power Plant

De TU Delft werkt in het onderzoek samen met onder meer GasTerra, Q-Park, Stedin, CNG net, Shell, en HyTruck. Het project Car as Power Plant is onderdeel van The Green Village, een initiatief van de TU Delft om op de campus een living lab te realiseren voor duurzame systeeminnovaties. The
Green Village biedt een platform waar een grote verscheidenheid aan partners uit de publieke en private sector samenwerken aan de ontwikkeling en de integratie van duurzame technologieen.

Meer informatie

Our car as power plant van Professor Ad van Wijk en dr. Leendert Verhoef of bezoek de website van The Green Village.

Bron: NWO