Nog meer service voor internationale studenten

Persbericht 1 april 2015

Officiele opening International Service Desk op 7 april

Op 7 april wordt alweer een nieuwe service voor internationale studenten feestelijk geopend: de International Service Desk. Bij de opening zullen UM-collegevoorzitter Martin Paul en Mieke Damsma, wethouder Onderwijs, allebei een openingswoord verzorgen. Direct na de officiele opening wordt een groepsfoto gemaakt met ruim 100 internationale studenten die elk een van de vele nationaliteiten binnen de UM vertegenwoordigen.

De International Service Desk (ISD) is een nieuwe dienstverlening van het Studenten Service Centrum en is als pilot gestart in januari 2015. Internationale studenten kunnen hier terecht met praktische vragen. Het gaat vooral over zaken die niets met de studie of met studeren te maken hebben. De vragen gaan meestal over typische onderwerpen van de Nederlandse samenleving. Denk hierbij aan huurtoeslag, gemeentelijke belasting, DigiD, OV chipkaart, studiefinanciering: "Hoe kan ik mijn studie en verblijf financieren? Waar ga ik wonen? Hoe kan ik me registreren bij de gemeente? Wat voor zorgverzekering heb ik nodig? Hoeveel uur per week mag ik werken in Nederland? Waar kan ik mijn auto parkeren?" En natuurlijk: "bij welke afdeling van de UM of van de gemeente kan ik met mijn vraag terecht?"

De ISD is er om juist die vragen te beantwoorden. De desk geeft rechtstreeks antwoord op specifieke vragen van internationale studenten en verwijst voor meer algemene vragen door naar de al bestaande afdelingen van de Universiteit Maastricht en de gemeente. Hulp bij het beantwoorden van vragen of meehelpen met het oplossen van een knelpunt wordt verzorgd door studentmedewerkers die al langer aan de UM studeren en zelf ook al ervaring hebben met de onderwerpen. Deze studentmedewerkers komen uit diverse landen, zowel binnen als buiten Europa.

Daarnaast sluit de ISD goed aan bij het traject Student en Stad, waarmee de UM en de gemeente het studentenleefklimaat in Maastricht willen verbeteren. Onlangs is in het kader van dat traject de My Maastricht portal gelanceerd waarin veel voorkomende vragen op een heldere manier online worden beantwoord. Voor studenten die daar behoefte aan hebben of die specifieke informatie zoeken, biedt de ISD off-line hulp aan.

Geslaagde pilot

De ISD is nu enkele maanden als pilot in bedrijf geweest. Veel internationale studenten hebben hun weg gevonden naar deze nieuwe service. De studentmedewerkers hebben zich verder verdiept in de materie en zijn goed voorbereid op de vragen die door de bezoekers gesteld worden. Daarnaast is er aandacht voor permanente ontwikkeling van de studentmedewerkers, zodat zij goed op de hoogte zijn en blijven van maatschappelijke ontwikkelingen en van de actualiteit.

De ISD is iedere dag open en te bezoeken in het Studenten Service Centrum, Bonnefantenstraat 2, Maastricht.

Noot voor de pers:

Vertegenwoordigers van de media en fotografen zijn van harte welkom bij de opening van de International Service Desk op dinsdag 7 april van 17.00 tot 19.00 uur in het Studenten Service Centrum, Bonnefantenstraat 2, Maastricht. Het is een besloten bijeenkomst, met naar verwachting circa 200 bezoekers.

De groepsfoto is rechtenvrij beschikbaar, neem hiervoor contact op met ed fotograaf, Harry Heuts: 06 5464 4744, heutsharry@gmail.com. Voor meer informatie over de inhoud van dit persbericht kunt u terecht bij Caroline Roulaux, persvoorlichter UM, tel. 043 388 5229, e-mail caroline.roulaux@maastrichtuniversity.nl. De afdeling Marketing and Communications van de UM is bereikbaar via 043 388 5222, e-mail pers@maastrichtuniversity.nl. Voor urgente zaken buiten kantooruren: 06 4602 4992.