Justdiggit start groene samenwerking met Hornbach

7 april 2015

Justdiggit start groene samenwerking met Hornbach

Deel opbrengst vaste plant gaat naar ecosysteemherstelproject in Kenia

Nieuwegein, 7 april 2015 - Naga Foundation en haar Justdiggit-campagne starten vandaag een groene samenwerking met Hornbach. Van elke vaste plant die tussen 1 april en 30 juni wordt verkocht, komt een deel van de opbrengst terecht bij de vergroeningsprojecten van Justdiggit in Kenia.

Dennis Karpes is de drijvende kracht achter Justdiggit. Hij legt uit dat niet alleen een continent als Afrika kampt met een regenwaterprobleem. "Ook in eigen land is de regenwatercyclus een issue. Vooral in stedelijke gebieden wordt grond steeds meer bestraat of geasfalteerd, en dat verstoort de watercyclus. Het zet de rem op de groei van groene beplanting en op de afkoeling van het klimaat. Met extra groen in de tuin valt dat een beetje te compenseren. Vaste planten nemen regenwater op en stoten gewasverdamping uit. Dat zorgt voor koelte en extra zuurstof in de lucht. Op die manier helpen we de natuur een handje. Niet alleen in Kenia, ook hier in Nederland vanuit je eigen tuin!"

Aanwinst voor tuin en klimaat

"Wij vinden het essentieel een bijdrage te leveren aan de vergroening van de aarde", zegt Michel van Slingerland, marketingmanager van Hornbach. "We willen klanten ervan bewustmaken dat zij met de aankoop van vaste planten iets goeds doen voor het milieu. Dat zij daarnaast met de aanschaf van iedere vaste plant een bijdrage leveren aan de vergroeningsprojecten van Justdiggit, is natuurlijk geweldig. Ook daarvoor willen wij hen hartelijk danken. Dat geld komt ten goede aan de `Hydrologische Corridor', een groot project van Justdiggit in Kenia. In de brochure die klanten ontvangen, kunnen zij lezen over het werk van deze organisatie."

Eind 2015 staat nog een actieperiode met Justdiggit op de agenda, zegt Van Slingerland. "Wat die precies inhoudt, dat zullen we later dit jaar kenbaar maken. De eerste ideeen hiervoor zijn in ieder geval al heel inspirerend!"

Over Justdiggit

Justdiggit is de campagne van Naga Foundation, een organisatie die zich inzet voor vergroening van de aarde en strijd voert tegen droogte en klimaatverandering. Nu al is zo'n 25 procent van al het land op aarde aan het degraderen. Justdiggit wil die ontwikkeling stoppen. Dat doet zij met behulp van eeuwenoude `water harvesting' technieken en in samenwerking met organisaties, zoals Wageningen Universiteit en de UNCCD, een organisatie van de Verenigde Naties (VN). De VN heeft berekend dat 20 miljoen km^2 van de verdroogde gebieden wereldwijd hersteld kan worden. Met de Justdiggit-campagne brengt Naga haar inspanningen voor een groene planeet op een aansprekende manier voor het voetlicht. Want een gezonde ecologie en economie gaan hand in hand. Kijk voor meer informatie over Justdiggit: www.justdiggit.org.

Over HORNBACH

HORNBACH is een onafhankelijke, internationale keten van projectbouwmarkten met tuincentra. Het familiebedrijf heeft een historie van ruim 137 jaar en meer dan 15.000 medewerkers. In Nederland bestaat HORNBACH nu achttien jaar en telt het inmiddels tien vestigingen. HORNBACH won in 2014 voor de negende keer de Retail Jaarprijs, in de categorie `Beste Bouwmarkt van Nederland'. Tevens is HORNBACH bij onafhankelijk onderzoek (waarderingsrapport DIY) van GFK al vier keer op rij uit de bus gekomen als best gewaardeerde bouwmarkt. De basis voor de succesvolle HORNBACH-formule zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment (van 120.000 artikelen) en grote voorraden (bij 50.000 artikelen).