Universiteit wil overgang studenten naar arbeidsmarkt versoepelen

Hoe bereidt een student zich zo goed mogelijk voor op de arbeidsmarkt? Welke rol kan en wil de universiteit daarin spelen? Over deze vragen discussieerden zo'n 80 Leidse studenten, docenten, bestuurders en beleidsmakers op een bijeenkomst op 2 april bij de Universiteit Leiden.

Leiden University Career Zone

De themabijeenkomst Student en arbeidsmarkt leverde input voor een plan dat de Leidse universiteit maakt om de overgang van studenten naar de arbeidsmarkt te helpen begeleiden en, waar mogelijk, te verbeteren. Inmiddels is ook een nieuwe website in de lucht die de studenten over belangrijke aspecten van hun toekomst informeert: Leiden University Career Zone

80 studenten, docenten, bestuurders en beleidsmakers

80 studenten, docenten, bestuurders en beleidsmakers

Veranderende markt

Vice-rector Simone Buitendijk: 'Wat kan de universiteit doen?'

Vice-rector Simone Buitendijk: 'Wat kan de universiteit doen?'

Vice-rector Simone Buitendijk zei in haar introductie dat ze het belangrijk vindt dat de universiteit hier werk van maakt. `Het staat in onze missie dat we goede studenten voor de arbeidsmarkt willen afleveren. De wereld om ons heen is complex en verandert razendsnel. Daarom willen we die veranderende markt in kaart brengen en de (academische) vaardigheden die de student morgen nodig heeft, en kijken wat we zelf nog meer kunnen doen als universiteit zodat we onze studenten beter kunnen voorbereiden en begeleiden.'

21st century skills

Om succesvol te zijn op de arbeidsmarkt hebben studenten niet alleen een goede opleiding nodig, maar ook zogenoemde 21th century skills. Dus wil de universiteit studenten helpen deze vaardigheden te ontwikkelen: het vermogen samen te kunnen werken in teams, internationale en interculturele competenties, ondernemerschaps- en leiderschapsvaardigheden en digitale competenties.

Plannen

De Leidse universiteit wil daarom studenten beter voorbereiden op de arbeidsmarkt door:

* Meer aandacht voor deze vaardigheden en voor carriereplanning in het onderwijs en meer aandacht voor contact met werkgevers tijdens de opleiding (onder meer stages).

* Studenten beter te informeren over alle faciliteiten en mogelijkheden die er zijn, onder meer door de nieuwe website Leiden University Career Zone.

* Innovatieve samenwerking binnen de universiteit en met andere partijen (bedrijfsleven, overheid), zoals Economie071, Lugus, Leiden Leadership Programme, Leiden Bio Science Park en LURIS.

Flexibele arbeidsmarkt

Generalist of specialist?

Generalist of specialist?

Hoe ziet die arbeidsmarkt voor onze alumni eruit? Tijdens de bijeenkomst schetste de Tilburgse hoogleraar Ton Wilthagen de arbeidsmarkt anno nu: steeds meer flexibel werk vooral onder jonge werknemers, nieuwe soorten werk en oplopende kans op werkloosheid voor hoog opgeleiden. Hij bepleitte dat universiteiten zich inspannen om de kloof tussen studie en werk te verkleinen. Netwerken zijn daarbij volgens hem de sleutel.

Best practice van Exeter

De University of Exeter doet al heel veel om haar studenten beter voor te bereiden op een baan. Paul Blackmore, hoofd Employability and Graduate Development van deze Britse universiteit, liet in hoog tempo zijn Leidse gehoor zien wat hij met zijn team allemaal doet. Zoals een career zone, allerlei faciliteiten, een website, en veel samenwerking met partners. Zijn twee belangrijkste adviezen voor Leiden: vroeg beginnen (al in het eerste jaar) en de nadruk leggen op de zelfredzaamheid van studenten.

Willem te Beest breidt zich voor op de presentatie van de beste ideeen.

Willem te Beest breidt zich voor op de presentatie van de beste ideeen.

Ideeen van Leidse studenten en medewerkers

Tijdens de lunch konden Leidse studenten en medewerkers hun ideeen opperen. Vice-voorzitter Willem te Beest presenteerde de beste. Deze ideeen zijn te verdelen in drie categorieen: het aanpassen van het studieprogramma, bewustwording onder studenten (en docenten) en ondersteuning van studenten.

Enkele suggesties:

* Organiseer direct bij aankomst op de universiteit een `loopbaanbewustwordingsdag' voor studenten.

* Bied loopbaanorientatie aan als keuzevak in het curriculum, of juist zelfs als onderdeel van het vaste curriculum.

* Bied stages aan die specifiek gericht zijn op het ontwikkelen van soft skills (persoonlijke, emotionele, sociale en communicatieve vaardigheden).

* Laat de student in zijn eerste jaar een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) maken voor zijn gehele studietijd.

* Een loopbaanadviseur/alumninetwerker per faculteit die op die manier kan zorgen voor goede aansluiting van studentprofielen op de behoefte vanuit het werkgevers. Alumni spelen hierin een cruciale rol.

* Creeer internationale/interculturele groepen van studenten zodat ze gedurende hun studietijd in diverse groepen samenwerken om van elkaar te leren.