GroenLinks ziet Utrecht als toekomstige autodeelstad Europa

GroenLinks ziet Utrecht als toekomstige autodeelstad Europa

Als het aan GroenLinks ligt, wordt Utrecht de deelautostad van Europa. Daarom vraagt GroenLinks dinsdagavond aan het college om mee te dingen naar de zogenaamde Autodeel Award.

Utrecht telt de meeste deelauto's van alle 403 gemeenten. Toch vraagt GroenLinks-raadslid Thijs Weistra tijdens de commissievergadering aan verkeerswethouder Lot van Hooijdonk om mee te dingen naar de Autodeel Award. De gemeente met de grootste versnelling met autodelen in een jaar wint deze award. Dit is volgens Weistra een tussenstap op weg naar ambitie om de autodeelstad van Europa te zijn.

Stad van de toekomst

Volgens Weistra past deze doelstelling bij de ambitie om te werken aan de gezonde, duurzame stad van de toekomst: 'We hebben in Utrecht de meeste deelauto's, maar het potentieel is nog veel groter. Ik wil dat de gemeente het gebruik van deelauto's actief blijft stimuleren, en zichzelf ook constant blijft motiveren om steeds iets extra's te doen.'

Voordelen autodelen

Weistra noemt de vele voordelen van autodelen ten opzichte van autobezit: ‘Het is allereerst veel goedkoper. Bovendien neemt door het delen van auto’s de parkeerdruk af. Hierdoor blijft er meer ruimte voor groen en fietsenstallingen. Een ander voordeel van autodelen is het bewuste gebruik van de auto: autodelers kiezen veel vaker voor het OV of de fiets. Bovendien maakt autodelen het ook mogelijk dat mensen met een klein inkomen, die zich geen auto kunnen veroorloven, incidenteel een auto kunnen gebruiken.’

Voorrang voor de fiets

Volgens de filosofie van GroenLinks krijgen fietsers en voetgangers alle ruimte. Automobiliteit wil GroenLinks verschonen door het stimuleren van elektrisch vervoer. Ook het deelautoprincipe past bij het gedachtegoed van GroenLinks. In oktober vorig jaar deelde GroenLinks een pamflet uit aan wethouder Lot van Hooijdonk (Verkeer) om autodelen te stimuleren.