Raadscarrousel druk bezocht


De bedrijfskantine van de gemeente was goed gevuld met goede ideeen over wat er met de gekapte iep gedaan kan worden.



Maar liefst tien ideeen werden gepresenteerd door de aanwezige inwoners. Van snijplanken tot banken, van alles werd aangedragen. Een stemming was nodig om tot een top drie te komen. Het idee `Iepenplein' van Daryll Duiker en Alex van Luijn ontving de meeste stemmen. Zij willen graag bankjes
maken van de gekapte iep en deze op het Stationsplein plaatsen. Op twee volgde het cremeren van de boom. Welk idee de top drie compleet ging maken was nog even spannend. Zowel het teruggeven aan de Beverwijkers, als het maken van snijplanken kreeg evenveel stemmen. Een tweede stemronde bracht
uitkomst. Het teruggeven van de iep aan de Beverwijkers door het een kleine stukken te zagen kreeg de meeste stemmen. De aanwezige raadsleden toonden zich blij met de grote opkomst en goede ideeen. Als bedankje voor hun inzet ontvingen alle deelnemers een speldje of brochure van de gemeente
die het trots zijn op Beverwijk symboliseert. Het is nu aan het college om de voorstellen uit te werken en aan de raad voor besluitvorming voor te leggen.

Enquete Breestraat

Het tweede gedeelte van de raadscarrousel ging over de plannen voor de Breestraat. Ondernemers, inwoners en raadsleden verzamelden zich in de raadzaal om hierover met elkaar te praten. De uitkomsten van de onlangs gehouden enquete werden kort teruggekoppeld. Het initiatief van de gemeente om
een enquete te houden kon op goedkeuring rekenen van de aanwezige inwoners. Wel was er een kritische noot. Als een variant op voorhand niet kan moet je deze niet opnemen. Dan weten de mensen waar ze aan toe zijn aldus de aanwezige inwoners. Het ging hier om verkeersvariant 4 waarin
tweerichtingsverkeer op de Breestraat mogelijk is. Democraten Beverwijk haakte aan op de geluid van de inwoners. `Uit de enquete blijkt dat veel mensen toch tweerichtingsverkeer willen, is deze variant dan niet het onderzoeken waard?

Er zijn genoeg redenen waarom het niet verstandig is om dit te doen. In de nota van uitgangspunten zullen we beargumenteren waarom wij dit vinden was het antwoord van de gemeentelijke projectleider. Dit standpunt kreeg bijval van GroenLinks. `Kijk maar eens op de Gedempte Oude Gracht in
Haarlem, dan zie je waarom je van de Breestraat geen tweerichtingsverkeer moet maken' aldus GroenLinks. Democraten Beverwijk kwam vervolgens met een ander voorstel. De partij stelde voor om een praktijkproef te doen met het omdraaien van de rijrichting op de Breestraat en het effect hiervan te
bekijken. Wethouder De Rudder had wel oren naar dit voorstel.

De discussie ging vervolgens over het autoluw of autovrij maken van de Breestraat. De vertegenwoordiger van de ondernemers die verenigd zijn in Stichting Centrum Beverwijk gaf aan dat zij graag een autoluw centrum zien. Het autovrij maken heeft dramatische gevolgen voor de winkeliers aan de
Breestraat volgens de stichting. Dit werd bevestigd door een onderneemster uit de Zeestraat. Minder verkeer is minder omzet. Dit hebben wij ondervonden toen de Westelijk randweg er kwam, waardoor minder mensen door de Zeestraat kwamen. De avond eindigde met complimenten voor zowel het college
als de raad. Dit is de manier om tot een nieuwe Breestraat te komen aldus de aanwezige ondernemers en inwoners. Wethouder De Rudder gaf aan nu snel met de nota van uitgangspunten aan de slag te gaan, zodat de vaart erin blijft.



Beverwijk, 9 april 2015