Goedkope trambus is kat in een zak


dinsdag, 07 april 2015 15:08

TreinTramBus wil echte trams voor Brabantnet en Spartacus

Een aantal parlementsleden willen de trams van het Brabantnet (rond Brussel) en Spartacus (Limburg) vervangen door bussen. Dat schrijven het Belang van Limburg en de Gazet van Antwerpen vandaag. TreinTramBus stelt dat de goedkopere trambus een illusie is.

De trambus zou veel goedkoper zijn dan een echte tram, maar die berekeningen kloppen niet. "De voertuigen zijn in aanschaf weliswaar goedkoper, maar de levensduur is maar half zoveel als bij een tram", verduidelijkt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus. "Een trambus blijft in wezen
een bus: die gaat maximaal 12 tot 15 jaar mee. Trams daarentegen zijn voorzien op een levensduur van 30 jaar, en die kan zelfs probleemloos oplopen tot 40 jaar. Wie kiest voor een trambus, krijgt over 15 jaar de rekening gepresenteerd."

Aan de trambus kleven ook heel wat nadelen.

De trams van het Brabantnet kunnen zonder enige aanpassing gebruik maken van de bestaande Brusselse tramsporen: die hebben dank zij de eigen bedding een veel vlottere doorstroming dan de bussen. Voor de luchthaventramlijn zijn de sporen zelfs al voorhanden op 3/4 van het traject. De Limburgse
sneltrams van Spartacus moeten op de spoorwegbeddingen tussen Diepenbeek en Lanaken met snelheden tot 100km/u gaan rijden, trambussen halen die snelheden eenvoudigweg niet. Ook de capaciteit is minder: de langste trambussen zijn 23m lang, de nieuwste trams van De Lijn bijna dubbel zo lang.

Bovendien blijken tal van trambussystemen onbetrouwbaar. Twee Franse steden - Caen en Douai - willen ervan af omwille van de vele pannes en technische problemen. Caen wil nu zijn trambus omvormen tot een echte tram. "We moeten dan ook vaststellen dat de trambus een kat in een zak is".

Share/Save/Bookmark